Koncern General Motors zmniejszył dywidendę o połowę

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 07-02-2006, 18:41

Amerykański koncern motoryzacyjny General Motors (GM) zmniejszył we wtorek o połowę swą dywidendę i zredukował zarobki dyrekcji w ramach posunięć oszczędnościowych, spowodowanych miliardowymi stratami.

Amerykański koncern motoryzacyjny General Motors (GM) zmniejszył we wtorek o połowę swą dywidendę i zredukował zarobki dyrekcji w ramach posunięć oszczędnościowych, spowodowanych miliardowymi stratami.

    Pod naciskiem Kirka Kerkoriana, który jest największym indywidualnym udziałowcem GM, zarząd spółki ograniczył coroczną dywidendę do jednego dolara od akcji, co pozwoli zaoszczędzić każdego roku około 565 mln dolarów. Oznacza to pierwsze zmniejszenie dywidendy od ponad 13 lat.

    Jednocześnie prezes zarządu Rick Wagoner otrzyma wynagrodzenie o połowę mniejsze od dotychczasowego, a jego zastępcy John Devine, Robert Lutz i Fritz Henderson muszą się pogodzić z obniżką 30-procentową.

    Łączna strata General Motors - największego światowego producenta samochodów - wyniosła w ubiegłym roku 8,6 mld dolarów. Koncern boryka się ze skutkami znacznych wydatków na płace i surowce, tracenia rynku amerykańskiego na rzecz zagranicznych rywali oraz słabego popytu na luksusowe wozy terenowe (SUV - Sport Utility Vehicle), które są najważniejszym dochodowym produktem GM.

    Strata za rok 2005 była największa od roku 1992, kiedy to po raz ostatni zmniejszono dywidendę. W listopadzie 1992 roku obniżono także o 50 procent wynagrodzenie zarządu.

    Przed ostatnią redukcją dywidenda GM w odniesieniu do rynkowej ceny akcji wynosiła 8,3 procent, co stawiało koncern na pierwszym miejscu wśród spółek objętych indeksem giełdowym Dow Jones Industrial Average.

    Również we wtorek General Motors poinformował, że od 1 stycznia 2007 roku jego wpłaty na fundusz ochrony zdrowia emerytowanych pracowników pozostaną na poziomie roku 2006. W komunikacie dla prasy Wagoner zapowiedział również, że w przyszłym miesiącu ogłoszone zostaną zmiany w pracowniczym funduszu emerytalnym.

    "Są to trudne decyzje, wymagające ofiar od naszych pracowników, akcjonariuszy, emerytów i wyższego kierownictwa. Stoimy jednak w obliczu dramatycznych zmian w przemyśle motoryzacyjnym, wymagających od nas szukania dodatkowych sposobów ograniczenia ryzyka finansowego" - głosi oświadczenie prezesa GM.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane