Koncerny mogą korzystać z informacji handlowej

Małgorzata Zgutka
opublikowano: 2001-03-14 00:00

Koncerny mogą korzystać z informacji handlowej

Od 4 grudnia 2001 r. koncerny tytoniowe nie będą mogły korzystać z reklamy publicznej. Dozwolone będzie jednak przekazywanie informacji handlowych o papierosach umieszczanych w punktach sprzedaży.

W 1999 roku nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych wprowadziła całkowity zakaz bezpośredniej reklamy tytoniu oraz prowadzenia działań sponsoringowych przez koncerny tytoniowe. Reklamę papierosów będzie można kierować tylko do wąskiego grona osób, które wyrażą na to zgodę. Zakaz ten wprowadzany jest etapami. W ubiegłym roku plakaty promujące papierosy musiały zniknąć z nośników reklamy zewnętrznej, a od grudnia 2001 roku reklamy tytoniu nie będą mogły pojawiać się również w prasie.

Znajdą się sposoby

Koncerny tytoniowe będą mogły jednak korzystać z informacji handlowej.

— Będziemy się komunikować z klientem poprzez punkty sprzedaży. W sklepach i kioskach będziemy mogli umieszczać informacje o naszych produktach. Dobrym miejscem na przekazywanie klientom wiadomości o konkursach i organizowanych przez nas akcjach jest też samo opakowanie papierosów — wyjaśnia Elżbieta Gołąb z Philip Morrisa.

Anna Kozerska, dyrektor ds. korporacyjnych w British American Tobacco, twierdzi, że firma, po wprowadzeniu całkowitego zakazu reklamowania tytoniu, szczególną uwagę zwróci na ekspozycję produktów w punktach sprzedaży.

— Będziemy operować samym produktem. Odpowiednie witryny i półki będą rzucały się w oczy — tłumaczy Anna Kozerska.

Przyznaje, że na razie BAT nie zamierza tworzyć zamkniętych klubów miłośników swoich marek, do których mogłaby kierować informacje o papierosach. Większość firm skupia się teraz na poszerzaniu i budowaniu baz danych swoich klientów. W tym celu większość uruchomiła infolinie.

Dymek w sieci

Ustawa nie reguluje w jasny sposób kwestii stron internetowych koncernów tytoniowych i tego co powinno się na nich znaleźć.

— Nie zamierzamy reklamować naszych produktów w Internecie — tłumaczy Elżbieta Gołąb.

Małgorzata Zgutka

m. zgutka@pb. pl tel. (22) 611-62-24