Konsumenci chcą sklepów bez kasjerów

17-05-2017, 22:00

Dla połowy kupujących kolejki do kas to najbardziej frustrujący element zakupów. Woleliby skorzystać z automatycznych placówek handlowych.

Polska jest liderem płatności zbliżeniowych w Europie, a nasi krajanie równie chętnie korzystają z samoobsługowych kas. Wyrażają też zainteresowanie nowo pojawiającymi się rozwiązaniami, np. samodzielnym skanowaniem produktów, a także w pełni automatycznymi dyskontami bez kas. Rodzimi konsumenci są otwarci nie tylko na technologiczną rewolucję w sklepach, ale przede wszystkim zwracają uwagę na korzyści płynące z takich rozwiązań. Okazuje się, że szczególnie istotna jest dla nich szybkość, a co za tym idzie — brak konieczności stania w kolejce.

— Kolejki miały onegdaj funkcję społeczną — spotykało się w nich znajomych, plotkowało. Ale czasy długich kolejek ze społecznymi listami odeszły już w niepamięć. Dziś są dla nas uciążliwą koniecznością. W ciągu ostatnich lat przyzwyczailiśmy się do myśli, że robienie zakupów może i powinno być łatwe. Stereotypowo nie postrzega się Polaków jako fanów technologii. Tymczasem innowacje w handlu są przez nas przyjmowane z dużą otwartością, ponieważ oznaczają dla nas realne korzyści — komentuje Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Pozbycie się kolejek jest szczególnie ważne dla detalistów, którzy dzięki temu mogą zyskać dodatkowych klientów i przychody. Już 71 proc. kupujących przyznaje, że nie wróciłoby do sklepu po produkt, jeśli wiązałoby się to ze staniem od nowa w kolejce. Już niemal co drugiemu konsumentowi (46 proc.) zdarzyło się też w ogóle zrezygnować z zakupów, widząc zbyt długie kolejki do kas — wynika z najnowszego badania firmy Mastercard „Czy Polacy są gotowi na sklepy bez kas?”, zrealizowanego we współpracy z domem badawczym Maison & Partners.

Współcześni konsumenci w Polsce chcą mieć możliwość płacenia bezgotówkowo wszędzie. 61 proc. z nich jest zdania, iż płacenie kartą lub telefonem powinno być dostępne w każdym sklepie, także na targach i bazarkach. Tymczasem aż 58 proc. ankietowanych sygnalizuje, że nie raz zdarzyło im się, że chcieli zapłacić kartą, ale nie mieli takiej możliwości. Wychodząc nieco w przyszłość, kupujący chętnie skorzystalibytakże z rozwiązań służących do samodzielnego skanowania produktów w sklepowych alejkach. 38 proc. ankietowanych uważa skanery samoobsługowe za interesujące rozwiązanie, natomiast 20 proc. chciałoby w tym celu wykorzystać własne smartfony.

Taka koncepcja jest szczególnie popularna wśród młodszych respondentów, w wieku do 24 lat (41 proc.). Równie atrakcyjnym rozwiązaniem według badanych są sklepy całkowicie pozbawione kas, w których problem kolejek by nie istniał. Jest to już technologicznie możliwe, m.in. dzięki wykorzystaniu tokenizacji, czyli cyfrowych odpowiedników kart płatniczych powiązanych z aplikacją w telefonie. W Polsce 26 proc. osób słyszało o samej idei dyskontów bez kas, a już 52 proc. byłoby skłonnych skorzystać z tego rozwiązania, które jest postrzegane przez nich jako nowatorskie i wygodne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Konsumenci chcą sklepów bez kasjerów