Z technologii AI w praktyce skorzystało ponad 75 proc. firm — wynika z raportu PwC „Gotowi na sztuczną inteligencję”. Kluczem do sukcesu jest połączenie przy jej implementacji kilku komponentów, w tym zasobów ludzkich, technologii i strategii. Największe korzyści z wdrożenia AI firmy mogą czerpać dopiero po zintegrowaniu jej w sześciu obszarach. Ważne jest określenie miejsca zastosowania sztucznej inteligencji w modelu operacyjnym, identyfikacja i ocena przypadków użycia technologii, pozyskanie oraz podnoszenie kwalifikacji osób odpowiedzialnych za wdrożenie, zarządzanie rozwiązaniem w sposób odpowiedzialny i zgodny z prawem oraz dostosowanie architektury IT. Ostatnim elementem jest zarządzanie danymi, w tym ocena ich jakości, a także monetyzacja rozumiana jako czerpanie korzyści finansowych.
Technologia jest dziś najmocniejszą stroną firm. Już 90 proc. przedsiębiorstw korzysta z rozwiązań chmurowych, a ponad połowa dużych opracowała strategię dotyczącą AI lub zaczęła nad nią pracować. Porównywalny odsetek trzyma większość swoich danych w repozytoriach.
Priorytetem dla firm jest automatyzacja procesów, wykrywanie anomalii i poprawa jakości predykcji, z czego 48 proc. przedsiębiorców wskazuje na automatyzację procesów. Obszarami do poprawy są zasoby ludzkie i ład korporacyjny — 69 proc. respondentów twierdzi, że ich firmy nie zatrudniają wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI, a tylko 26 proc. dostosowało się do obowiązujących regulacji prawnych.
— Duże firmy rozumieją znaczenie opracowania strategii AI, bo pozwala ona nie tylko na lepsze wykorzystanie zasobów, ale również na minimalizację ryzyka związanego z implementacją. Dzięki niej mogą dostosować działania do zmieniających się warunków, wygrywając grę konkurencyjną, i szybciej reagować na innowacje — mówi Kamil Kosiński, dyrektor w PwC Polska.
Poznaj program szkolenia online "Praktyczne zastosowania AI" >>
Przede wszystkim strategia
Strategiczne podejście do AI umożliwia integrację nowych rozwiązań z istniejącymi procesami. Finalnie sprzyja to płynnej transformacji cyfrowej oraz optymalizacji operacji biznesowych takich jak strategia, biznes, kultura i talenty, ład korporacyjny, technologia oraz dane. Według autorów raportu brak strategii AI utrudnia firmom osiągnięcie zakładanych korzyści, uniemożliwiając efektywne inwestowanie i pełne wykorzystanie jej potencjału.
Najlepiej przygotowany do wykorzystania AI i zaawansowanej analityki danych jest sektor finansowy. Połowa przedsiębiorców z branży zdefiniowało strategię na następne trzy do pięciu lat, 30 proc. pracuje nad jej przygotowaniem i zakłada zakończenie prac w ciągu 12 miesięcy, a tylko 20 proc. nie planuje opracowania strategii w zakresie AI.
Najbardziej zacofana w opracowaniu strategii AI jest branża handlowa, jednak 55 proc. respondentów deklaruje zakończenie prac w ciągu najbliższego roku. W przemyśle i produkcji strategię AI zdefiniowało 25 proc. firm, 21 proc. pracuje nad jej przygotowaniem, a 54 proc. nie podjęło takich działań.
— Nie było dla nas zaskoczeniem, że tempo wdrożenia AI najszybsze jest w sektorze finansowym. Banki to instytucje, które posiadają ogromne zbiory danych o transakcjach czy potrzebach pożyczkowych. To naturalne miejsce do rozwoju analityki i wykorzystania AI, w szczególności dalszej automatyzacji procesów i poprawy jakości predykcji — podkreśla Michał Gamrot, wicedyrektor w PwC Polska.
Cele wdrażania rozwiązań opartych na AI zależą od branży. W sektorze sprzedaży detalicznej najważniejszym obszarem zastosowania AI jest kontakt z klientem, natomiast w sektorze finansowym
automatyzacja procesów — napisali autorzy raportu.
Konsumenci czekają na AI
Żadna nowa technologia nie zdobywała tak szybko popularności wśród konsumentów jak generatywna AI (GenAI). Konsumenci korzystają z niej i oczekują tego samego od firm. Świadomość GenAI spada co prawda wraz z wiekiem, ale w każdej grupie wiekowej wynosi ponad 50 proc. Z sondażu przeprowadzonego wśród konsumentów wynika, że ponad 60 proc. wszystkich respondentów słyszało o generatywnej sztucznej inteligencji, w tym 76 proc. wśród osób w wieku 18-24 lata, a 56 proc. wśród osób w wieku 45 lat i więcej.
— Użytkownicy prywatni znaleźli dzięki niej już sporo ciekawych rozwiązań swoich codziennych problemów. Teraz są zainteresowani rozszerzeniem swoich doświadczeń z AI w ramach firm, dla których pracują. To właśnie stanowi dziś ogromną szansę dla biznesu — mówi Michał Kucharczyk, dyrektor w PwC Polska.
