Konsumpcja stępiona wakacjami

opublikowano: 22-09-2019, 22:00

Tuż przed wejściem w życie Nowej Piątki polska sprzedaż detaliczna rośnie wolniej niż oczekiwano, choć to najpewniej wypadek przy pracy.

Po złych wynikach produkcji przemysłowej w piątek GUS poinformował o sierpniowych wynikach sprzedaży detalicznej. Te także rozczarowały, choć nie aż tak jak przemysł — sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła wobec sierpnia 2018 r. o 4,4 proc., wyraźnie gorzej niż rynkowy konsens na poziomie 5,1 proc. Takie wyniki mogą niepokoić, choć warto pamiętać, że to wciąż sprzedaż detaliczna jest podstawą polskiego wzrostu gospodarczego, a większość rozwiązań Nowej Piątki będzie miała wpływ na konsumpcję dopiero w IV kw. 2019 r. Najwięcej, bo o 12 proc., wzrosła sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach. Podobny wynik — 11,6 proc. — zaobserwowano w sprzedaży mebli, RTV i AGD. Powyżej średniej wartości sprzedaż wzrastała jeszcze tylko w tekstyliach, odzieży i obuwiu oraz wśród produktów medycznych, gdzie konsumpcja notowała wzrosty o odpowiednio 7,2 proc. i 6,8 proc. Najgorzej radziła sobie sprzedaż paliw (wzrost o 1,3 proc.), żywności (1,5 proc.) oraz prasy i książek (1,9 proc.).

Główna ekonomistka Banku Pocztowego Monika Kurtek zaleca wstrzemięźliwość w wyciąganiu zbyt daleko idących wniosków na podstawie sierpniowych danych o konsumpcji.

„Sierpień jest trochę specyficznym miesiącem w handlu, gdyż z jednej strony trwają jeszcze wakacje i skłonność do zakupów jest mniejsza, a z drugiej strony w końcu miesiąca rozpoczynają się już przygotowania do szkoły i kupowanie wyprawek, co nieco wyniki podbija. W sierpniowych danych raczej nie widać jeszcze efektów programu Rodzina 500+, rozszerzonego o pierwsze dziecko od 1 lipca tego roku, i należy oczekiwać że efekt ten ujawni się dopiero w kolejnych miesiącach. Ale i bez tego efektu dane można ocenić jako pozytywne i wskazujące na konsumpcję jako wciąż główną siłę napędową polskiej gospodarki. Konsumpcja zadecyduje o tempie wzrostu PKB zarówno w trzecim kwartale 2019 r., jak i kolejnych kwartałach” — napisała ekonomistka.

Jakub Rybacki, ekonomista ING Banku Śląskiego zwraca uwagę, że spowolnienie w sprzedaży samochodów ma swoje uzasadnienie w zmianach regulacyjnych.

„Słaba dynamika sprzedaży samochodów wywołana jest zaburzeniem statystycznym związanym z kumulacją rejestracji przed wprowadzeniem nowych wymogów dla testów emisji w ubiegłym roku. Wyniki powrócą na silniejsze poziomy w kolejnych miesiącach. Słabszy wzrost w pozostałych grupach przy jednoczesnym pojawieniu się wypłat z rozszerzenia 500+ sugeruje, że więcej środków przeznaczanych jest na usługi — utrwalenie takiej tendencji oznaczać będzie niższe wyniki sprzedaży w tych kategoriach także w kolejnych miesiącach” — podsumowuje ekspert.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane