Kontrahent pod kontrolą

opublikowano: 16-09-2015, 22:00

Sprzedaż z odroczonym terminem płatności jest już powszechną praktyką, dlatego coraz popularniejsze jest finansowanie poprzez faktoring.

Obroty faktorów w Polsce z roku na rok rosną dwucyfrowo.

— Możliwość łączenia finansowania z innymi zaletami faktoringu, np. przejęciem ryzyka niewypłacalności odbiorców lub aktywnym zarządzaniem strukturą bilansu, sprawia, że jest on istotnym narzędziem w strategii długoterminowego zarządzania finansami — twierdzi Jarosław Jaworski, prezes Coface w Polsce.

Zamiast kredytu

W pierwszej połowie roku obroty faktorów zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów (PZF) przekroczyły 62 mld zł. Według Coface w całym 2015 r. przekroczą 130 mld zł.

— Polska jest wśród pięciu państw na świecie, w których factoring rozwija się najszybciej. Liczba nowych klientów i obroty faktorów rosą corocznie średnio o 12-13 proc. Prawdopodobnie niedługo faktoring będzie stanowił istotne ogniwo rozwoju gospodarczego naszego kraju — uważa Jarosław Jaworski.

Usługa ta pozwala przedsiębiorcom utrzymać płynność finansową i oddalić widmo bankructwa w razie niewypłacalności kontrahentów. Jarosław Jaworski wylicza, że ponad 80 proc. transakcji handlowych B2B odbywa się z udziałem kredytu kupieckiego. A firma, która udziela klientom kredytu z odroczonym terminem płatności, potrzebuje zewnętrznego źródła finansowania i zabezpieczenia płatności na wypadek niewypłacalności odbiorcy. Obok kredytu może sięgnąć po tzw. faktoring pełny w połączeniu z polisą ubezpieczeniową.

— Klient pozbywa się wtedy ryzyka niewypłacalności odbiorcy, które przejmuje faktor. A jeśli kontrahent nie zapłaci, faktor podejmuje działania zmierzające do odzyskania należności — tłumaczy Jarosław Jaworski.

Nic dziwnego, że usługa ta cieszy się coraz większą popularnością. Jak wynika z danych PZF, w pierwszej połowie 2014 r. obroty faktorów w krajowym faktoringu pełnym wyniosły 18,6 mld zł, a w pierwszej połowie 2015 r. już 23,4 md zł. Jak podkreślają eksperci, faktoring nie jest droższy od kredytu obrotowego.

— Co więcej — bez dodatkowych kosztów oferuje klientowi usługę administrowania fakturami i dyscyplinowania niesolidnych dłużników — mówi Radosław Zając, dyrektor działu sprzedaży w Idea Money. W dodatku finansowanie bieżącej działalności firmy za pomocą kredytu obrotowego nie eliminuje — w przeciwieństwie do faktoringu pełnego — ryzyka związanego z nieterminowym spływem należności.

— Przewaga faktoringu nad kredytem polega także na sprawniejszym gospodarowaniu aktywami i uzyskiwaniu korzystniejszych wskaźników zadłużenia. Faktoring jest szansą dla wielu firm, które z różnych względów nie mogą uzyskać kredytu bankowego — tłumaczy Jarosław Jaworski.

Dla firm z pomysłem

Spółki, które korzystają z faktoringu, mają zapewnione bieżące finansowanie — mogą natychmiast upłynnić swoje należności, nie czekając na terminy płatności.Ponadto są bardziej konkurencyjne na rynku, gdyż mogą zaoferować dogodne warunki płatności nowym odbiorcom.

— Faktoring pozwala również kontrolować dyscyplinę płatniczą odbiorców. Zwiększa wiarygodność w oczach partnerów biznesowych i instytucji finansowych — zauważa Radosław Zając.

Usługa faktoringowa zdejmuje też z przedsiębiorcy ciężar czynności związanych z ewidencjonowaniem i analizowaniem terminowości płatności odbiorców. Pozwala to obniżyć koszty stałe i odciążyć pracowników zajmujących się rozliczeniami i monitoringiem spłat. A korzystając z usługi przejęcia ryzyka niewypłacalności kontrahentów (faktoring pełny), całkowicie zabezpiecza się przed skutkami niewypłacalności dłużników.

— Warto również pamiętać, że faktorzy specjalizują się w ściąganiu należności — dodaje Jarosław Jaworski.

Jednak największą zaletą faktoringu jest jego dostępność.

— O faktoring, inaczej niż o większość produktów kredytowych, mogą się z powodzeniem starać nawet te firmy, które niedawno rozpoczęły działalność albo okresowo mają trudności z uzyskaniem kredytu. Dla faktora często ważniejszy niż cyfry jest pomysł klienta na swój biznes — twierdzi Radosław Zając. © Ⓟ

RELACJA Z VI MIĘDZYNARODOWEGO KONGRESU FAKTORNGU

NARZĘDZIE DO ZARZĄDZANIA: Możliwość łączenia finansowania z innymi zaletami faktoringu, np. przejęciem ryzyka niewypłacalności odbiorców lub aktywnym zarządzaniem strukturą bilansu, sprawia, że jest on istotnym narzędziem w strategii długoterminowego zarządzania finansami — mówi Jarosław Jaworski, prezes Coface w Polsce. [FOT. ARC]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu