Kolejna inwestycja motoryzacyjna w Tychach. Kwangjin, dostawca m.in. Hyundai, KIA, VW i GM, będzie mieć tu pierwszą w Europie fabrykę.
— Koreańczycy kupili halę od firmy Hoop. Muszą ją zaadaptować i ściągnąć z Korei linie produkcyjne. W przyszłym roku zakład powinien ruszyć. Rekrutacja rozpocznie się w tym roku. W pierwszym etapie Kwangjin zatrudni 100 osób, docelowo 200. Będzie produkować mechanizmyopuszczania szyb, docelowo do 1,6 mln samochodów — opowiada Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że dostosowanie hali do produkcji motoryzacyjnej będzie kosztować 2 mln EUR. Zakład Kwangjin nie znajduje się w specjalnej strefie ekonomicznej (SSE) i nie skorzysta ze zwolnień podatkowych. W Tychach na terenie katowickiej SSE znajduje się ponad 50 fabryk.
— Każde nowe miejsce pracy jest dla nas cenne. Niecierpliwie czekamy na rozstrzygnięcie koncernu GM, bo jeśli będzie decyzja o produkcji silników, firma zainwestuje 1,5 mld zł — przyznaje Andrzej Dziuba.
O tym projekcie „PB” pisał w sierpniu. Chodzi o produkcję300 tys. silników benzynowych o małym i średnim litrażu rocznie. GM wybiera między Niemcami, Meksykiem a Polską. Zapowiada utworzenie 200 etatów, w tym 50 dla osób z wyższym wykształceniem. W kwietniu GM odkupił od Isuzu Motors brakujące 40 proc. udziałów w fabryce silników Diesla. Kwangjin ma fabryki w USA, Chinach (trzy), Indiach, Meksyku i Wietnamie oraz działy R&Dw Chinach, Niemczech i USA. Założona 40 lat temu spółka jest dostawcą GM w USA. Chce zostać głównym dostawcą mechanizmów do regulacji szyb na świecie. Polską spółkę Koreańczycy zarejestrowali w sierpniu tego roku.