Kosmetyczne poprawki w sprzedaży drewna

  • Emil Górecki
opublikowano: 19-09-2014, 00:00

Firmy rozbudowujące moce produkcyjne dostaną więcej surowca. Drzewiarze czekają na większe zmiany.

Około 31 mln m sześc. drewna z Lasów Państwowych (LP) ma trafić w przyszłym roku do przedsiębiorców. To o blisko 1 m. sześc. więcej niż w tym roku. Dodatkowy surowiec trafi głównie do firm, które inwestują w moce wytwórcze.

FOT. ARC

Do połowy października LP wprowadzą korekty do zasad sprzedaży drewna. Tak jak dotychczas przedsiębiorcy będą kupować drewno w trzech procedurach internetowych: w portalu leśno- -drzewnym w przetargach ograniczonych dla stałych klientów, w sprzedaży ofertowej dla firm, które realizują nowe inwestycje, oraz na wolnym rynku w aukcjach systemowych e-drewno.

— Nowością jest to, że przedsiębiorcy uprawnieni do udziału w procedurach sprzedaży ofertowej będą mogli zawierać umowy roczne, a w przypadku sprzedaży w portalu leśno- -drzewnym — roczne i dwuletnie — mówi Anna Malinowska, rzecznik LP.

— Korekta nie wprowadza żadnych istotnych zmian, o które walczyliśmy. Z dwuletnich umów już korzysta około 300 firm. Zależy nam przede wszystkim na jawności kupujących, co — naszym zdaniem — miałoby kolosalne znaczenie dla ucywilizowania rynku drewna. Inne nasze postulaty nie zmieniają systemu w zasadniczy sposób, ale ułatwiają życie przedsiębiorcom. Przyjęcie choć części z nich poprawiłoby klimat rozmów między nami a LP — mówi Bogdan Czemko, dyrektor Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego (OIGPD).

Nowe zasady na razie nie przewidują 1-procentowego rabatu za szybką płatność. M.in. ta kwestia jest badana przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK) i od jej opinii zależy, czy LP wrócą do tego narzędzia. Na ocenę NIK czeka również kwestia 40 EUR. To koszt ściągania przeterminowanych faktur przewidziany w ustawie o płatnościach w transakcjach handlo- wych. LP ściągają tę kwotę w przypadku każdej opóźnionej faktury, nawet jeśli przedsiębiorca nie zawinił, a sprzedający nie poniósł żadnych kosztów.

Zarzucony został również pomysł przeniesienia na LP obowiązku zapewnienia gwarancji płatności za dostarczany surowiec. Dziś leży to po stronie kilku tysięcy odbiorców, którym zależało, by wynegocjować wspólną gwarancję, której koszt ponosiliby w cenie drewna. OIGPD pracuje nad alternatywnym rozwiązaniem problemu.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Górecki

Polecane