Kostce brukowej niestraszne turbulencje w gospodarce
Rozmowa z Grzegorzem Kazimierskim, współwłaścicielem firmy OmegaBruk oraz sklepu GaleriaKostki.pl

Czy niezależnie od koniunktury w gospodarce obrót kostką brukową ma się dobrze?
Pomimo obecnej kryzysowej sytuacji wynikającej z pandemii rynek kostki brukowej w Polsce rozwija się bardzo dobrze i w dalszym ciągu notuje wzrosty sprzedaży w ujęciu rocznym. Aby lepiej zrozumieć, dlaczego rynek sprzedaży produktów dla nawierzchni z kostek brukowych jest bardziej odporny na różne problemy w gospodarce, wystarczy spojrzeć na to, kto dokonuje zakupów. Nabywców możemy podzielić na trzy grupy: pierwsza to różnego rodzaje instytucje publiczne, samorządy oraz zarządcy dróg krajowych. Tutaj, dzięki kolejnym inwestycjom drogowym, których nie brakuje, zapotrzebowanie na przemysłowe kostki brukowe nie tylko nie maleje, ale rośnie. Dodatkowo samorządy, m.in. dzięki pieniądzom unijnym, na bieżąco powiększają ilości lokalnych chodników, ścieżek rowerowych oraz rewitalizują lokalne parki, deptaki itd.
A czy ta koniunktura jest widoczna w lokalnym otoczeniu firmy Galeria Kostki?
Wystarczy przyjrzeć się gminie Grodzisk Mazowiecki, w której mieści się nasza firma. Tylko w 2021 r. prowadzone są trzy duże inwestycje: budowa nowego ratusza, hali sportowej oraz nowej szkoły. Na realizację wszystkich tych inwestycji potrzebna jest i będzie kupowana kostka brukowa. Drugą grupą klientów są firmy oraz instytucje prywatne. Tutaj również dzięki kolejnym, sukcesywnie podejmowanym inwestycjom obserwowany jest wzrost sprzedaży. Pomimo minimalnego spowolnienia oraz wstrzymania części inwestycji wiosną 2020 r., na początku pandemii, kolejne miesiące pozwoliły nam nadrobić pewną, okresową zapaść sprzedaży. Ostatnią grupą są klienci indywidualni. Produkty nabywane przez osoby prywatne cechują się wyszukanymi właściwościami, np. pod względem koloru oraz kształtu. Są one też objęte wyższą marżą. Coraz liczniejsza w Polsce klasa średnia, do której adresujemy naszą ofertę, pokrywa się z klientami indywidualnymi. To właśnie ta grupa nabywców naszych produktów napędza wzrost sprzedaży w grupie wyrobów dekoracyjnych oraz premium.
Pandemia mocno dała się we znaki przedsiębiorcom. A jak wpłynęła na wyniki sprzedaży materiałów budowlanych w Galerii Kostki?
Podczas pierwszych tygodni lockdownu mogliśmy zaobserwować spadek zapytań dotyczących zakupu kostki brukowej. Sytuacja, w jakiej znalazł się wówczas cały świat, była dla każdego z nas czymś niespotykanym. Jednak początkowe zahamowanie sprzedaży już po kilku tygodniach uległo odwróceniu – dało się zaobserwować dwukrotny wzrost sprzedaży produktów w naszej ofercie. Klienci indywidualni pracujący zdalnie w domach zaczęli dokonywać zakupów różnego rodzaju materiałów budowlanych, wśród których była też kostka brukowa. W drugiej połowie 2020 r. zauważyliśmy, że praca wykonywana zdalnie łączy się ze wzrostem popytu na materiały budowlane, w tym na kostkę brukową.
Również firmy, które na początku pandemii starały się ograniczać nowe inwestycje, w drugiej połowie 2020 r. ponownie zaczęły inwestować. Wiadomo, że przez rządowe obostrzenia i zamrożenia części gospodarki wiele branż poniosło olbrzymie straty. Jednak branża budowlana przeszła przez kolejne ograniczenia w dość dobrej kondycji. Dlatego też, pomimo słabszych wyników w lutym i marcu 2020 r., na koniec pierwszego roku pandemii Galeria Kostki dała radę osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe niż w poprzedzającym pandemię roku 2019.
Jakie są perspektywy dalszego funkcjonowania i rozwoju firmy?
W 2022 r. planujemy uruchomienie punktów franczyzowych platformy GaleriaKostki.pl. Miniony rok pokazał, że sprzedaż kostki brukowej oraz innych drobnowymiarowych elementów betonowych jest odporna na różnego rodzaju zawirowania w gospodarce i niezależnie od nich nie tylko nie słabnie, ale rośnie. Nasza firma istnieje już dwunasty rok. Przez ten czas zdołaliśmy sobie wypracować dogodne warunki handlowe we współpracy z czołowymi producentami kostki brukowej w Polsce. Model biznesowy, jaki w obecnej chwili posiadamy, jest bardzo atrakcyjny dla potencjalnych franczyzobiorców. Mamy sklep internetowy, za pomocą którego prowadzimy sprzedaż materiałów na terenie całego kraju oraz poza nim. Wyróżnia nas sposób prezentacji produktów, ponad 1 tys. kostek brukowych w ofercie, rozbudowane social media oraz bardzo konkurencyjne ceny dla stałych odbiorców. Nakład potrzebny do otwarcia punktu partnerskiego platformy GaleriaKostki.pl jest kilkukrotnie niższy od franczyzy w innych branżach, np. w gastronomii, a stopa zwrotu wyższa. Dużo elastyczniejsze są też godziny pracy.
Na ile zapowiedź infrastrukturalnych inwestycji w gminach w związku z realizacją Polskiego Ładu dodatkowo zwiększy popyt na kostkę?
Propozycje rządu wyglądają bardzo obiecująco. Zapowiedź budowy ponad 2 tys. km nowych dróg, 100 mostów i obwodnic, walka z wykluczeniem komunikacyjnym powinny się przełożyć na duże inwestycje infrastrukturalne. Szczególnie obiecującą zapowiedzią jest zamiar budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, który powstanie w niedalekiej odległości od naszej firmy. Oczekujemy, że wzrośnie zapotrzebowanie na wyroby betonowe przy budowie CPK. Ważne jednak, aby samorządy nie utraciły części swoich budżetów. To właśnie one na co dzień zmieniają otocznie wkoło każdego z nas. To z pieniędzy samorządowych powstają alejki, którymi nasze dzieci chodzą do szkoły, place zabaw oraz rewitalizowane są parki.
© ℗