Krótsza droga po finansowanie

opublikowano: 12-12-2016, 22:00

Starania o kredyt hipoteczny mogą trwać nawet trzy miesiące. Nie zawsze nabywca może tyle czekać.

Każdy dzień jest na wagę złota zwłaszcza w przypadku zakupu nieruchomości ze wsparciem z programu Mieszkanie dla młodych (MdM). Aby na początku przyszłego roku uzyskać kredyt na takie lokum, warto zacząć przygotowania już teraz — radzą eksperci Expandera.

Łączny koszt

Pierwszym krokiem powinno być znalezienie nieruchomości spełniającej wymagania MdM-u, a następnie sprawdzenie zdolności kredytowej i wysokości wymaganego wkładu własnego w bankach, które udzielają finansowania w ramach programu. Część z nich od 2017 r. będzie wymagała aż 20 proc. wkładu własnego, ale w wielu przypadkach dopłata wyniesie tylko 10 proc. Zdaniem analityków Expandera, porównań najlepiej dokonywać na podstawie łącznego kosztu zobowiązania, na który składają się: prowizja, odsetki i różnego rodzaju opłaty, np. składki ubezpieczeniowe czy prowizje związane z produktami dodatkowymi, takimi jak ROR lub karta kredytowa.

— Kredyt hipoteczny to zobowiązanie na wiele lat. W tak długim czasie nawet niewielka różnica między produktami może się wiązać ze znacznie wyższymi kosztami, jakie będzie trzeba ponieść. Przykładowo, tylko w przez pierwszych pięć lat spłaty łączna suma, którą trzeba będzie zapłacić w przypadkunajtańszej oferty może być o około 15 tys. zł niższa niż przy wyborze najdroższej — tłumaczy Jarosław Sadowski z Expandera.

Komplet dokumentów

Jeśli po wstępnym badaniu zdolności kredytowej banki nie będą chciały przyznać klientowi takiej kwoty, jakiej potrzebuje, warto, by rozważył rezygnację z innych produktów kredytowych.

— Można wypowiedzieć umowę debetu w rachunku lub spłacić przed terminem pożyczkę gotówkową. Dzięki temu wzrośnie kwota kredytu hipotecznego, jaką będzie można uzyskać — radzi Jarosław Sadowski. Informacje dotyczące finansów są dokładnie badane przez bank, dlatego warto jak najwcześniej postarać się o niezbędne dokumenty, np. zaświadczenie od pracodawcy i wyciągi bankowe. Bank przeanalizuje również dokumenty dotyczące nabywanej nieruchomości. Ważne jest m.in. to, czy lokal kupuje się od dewelopera czy z rynku wtórnego, lub buduje samemu dom. W każdym przypadku lista formalności będzie inna, jednak część dokumentów można uzyskać wcześniej.

— Ważne jest też, by dokument potwierdzający tożsamość — zwykle dowód osobisty — nie utracił ważności. Jeśli tak się stanie, niezbędne będzie wyrobienie nowego, co może zająć nawet kilka tygodni. Dlatego najlepiej już teraz to sprawdzić, a jeśli ważność zbliża się do końca, najlepiej jak najszybciej postarać się o wymianę — przypomina ekspert Expandera. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Krótsza droga po finansowanie