Czytasz dzięki

Kryzys oszczędza drogie auta

opublikowano: 08-09-2020, 22:00

Po kilku miesiącach odrabiania strat segment premium zanotował spadek. Wciąż jednak ma się znacznie lepiej od niższej półki.

W sierpniu zarejestrowano w Polsce niespełna 5,6 tys. samochodów klasy premium, czyli o ponad 25 proc. mniej niż w lipcu oraz o blisko 9,5 proc. mniej niż rok temu. Od stycznia do sierpnia 2020 r. krajowe wydziały komunikacji wydały dokumenty rejestracyjne dla 45,8 tys. aut z wyższej półki. To oznacza, że na drogi wyjechało ich o 4,6 tys. (9,1 proc.) mniej niż w analogicznym okresie 2019 r.

Obserwowany w sierpniu spadek liczby rejestracji samochodów klasy premium to głównie efekt wysokiej bazy. Wyjątkowo duża sprzedaż przed rokiem wiązała się ze zmianami w przepisach dotyczących pomiarów zużycia paliwa oraz wejściem w życie nowej normy emisji spalin. Stąd niezwykła w okresie wakacyjnym intensywność ówczesnej sprzedaży — tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dla porównania: w sierpniu 2016 r. w Polsce zarejestrowanych zostało niespełna 3,8 tys. nowych aut premium, rok później ponad 4,7 tys., a przed rokiem blisko 6,2 tys.

Mimo spadku auta premium mają się znacznie lepiej niż cały rynek nowych samochodów osobowych.Łącznie w sierpniu 2020 r. zarejestrowano ich 34,7 tys., co oznacza spadek o 27,8 proc. r/r. Od stycznia do sierpnia liczba rejestracji sięgnęła 257 tys. — to o 31,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Na koniec sierpnia liderem polskiego segmentu premium był Mercedes, który wyprzedził BMW, Audi i Volvo. Do czołowej czwórki należy około 85 proc. całego rynku osobowych aut premium w Polsce. Żadna marka z pierwszej dziesiątki segmentu nie może się pochwalić wzrostem liczby rejestracji w porównaniu do minionego roku. Największy procentowy spadek odnotował Jaguar — ponad 44 proc., a w liczbach bezwględnych najwięcej straciło BMW — ponad 2 tys. sztuk.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane