KUKE: w lutym eksport spadł o 4,6 proc.

PAP
opublikowano: 02-04-2013, 12:18

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) na podstawie analizy danych z gospodarki oraz zapotrzebowania na swoje usługi szacuje, że w lutym br. eksport Polski wyniósł 11,622 mld euro. To spadek w ujęciu mdm o 4,6 proc., a w ujęciu rocznym o 0,8 proc.

We wtorkowym komunikacie KUKE dodano, że eksport liczony w złotych wyniósł w lutym 48 mld 479 mln zł i był o 3,8 proc. mniejszy niż w styczniu br. i o 1,1 proc. mniejszy niż w analogicznym okresie 2012 r.

"Szacowany dla lutego spadek wielkości eksportu w stosunku do wyników ze stycznia jest nietypowy. Z przyczyn sezonowych, po umiarkowanym wzroście eksportu w styczniu, luty zazwyczaj przynosi kontynuowanie wzrostów. Tym jednak razem wzrost eksportu zrealizowany w styczniu okazał się zdecydowanie silniejszy od typowego. W lutym więc przyszedł czas na pewne odreagowanie, zwłaszcza że baza do porównań (w ujęciu miesiąc do miesiąca) okazała się nadzwyczaj wysoka" - stwierdzono w komunikacie.

Dodano, że KUKE oczekuje, iż w okresie luty-kwiecień br. eksport liczony zarówno w euro, jak i w złotych okaże się większy niż przed rokiem o 0,8 proc. "Powyższa zbieżność jest efektem zbieżności w zakresie wyceny złotego – niemal identycznej w bieżącym i ubiegłorocznym lutym" - wyjaśniono.

W opinii ekspertów z KUKE, aktualne szacunki potencjału gospodarczego polskich wytwórców oraz zmian w popycie na nasze towary w br. pozwalają oczekiwać wzrostu eksportu do 157,6 mld euro, co stanowić ma wzrost o 8,0 proc. licząc rok do roku. Dodano, że w ujęciu złotowym eksport w tym roku powinien zamknąć się kwotą 642,1 mld zł, co oznaczałoby, że będzie on o 5,2 proc. wyższy niż przed rokiem.

Eksperci szacują, że w br. eksport towarów do Niemiec, naszego największego partnera handlowego, zwiększy się o 4,9 proc. Z kolei eksport do pozostałych krajów strefy euro urośnie o 3,9 proc., a pozostałych krajów UE o 6,7 proc. Z szacunków KUKE wynika też, że nasz eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej zwiększy się w tym roku o 22,1 proc., a do krajów rozwijających się o 17,3 proc.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane