Autostrada Wielkopolska, spółka z grupy Jana Kulczyka, ma zielone światło dla budowy autostrady A 2 Nowy Tomyśl-Świecko. Właśnie podpisała porozumienie z resortem infrastruktury dotyczące tej inwestycji. Ustalono, że jej koszt sięgnie 1,25 mld EUR, czyli około 12,2 mln EUR za km. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami trasa będzie budowana z betonu. Na trasie będą umieszczone cztery punkty poboru opłat, ale ich wysokość ustali minister infrastruktury. Kierowcy jadący z Niemiec będą mogli od Świecka jechać przez 18 km za darmo, bo pierwszą bramkę napotkają dopiero w Rzepinie.
Opłaty będą pobierane w tzw. modelu za dostępność. Oznacza to, że AW będzie
pobierać myto od kierowców i przekazywać je do państwowego funduszu, który z
kolei będzie płacić tej firmie za dostępność trasy dla kierowców. Podobny
ustalono na trasie A 1 Gdańsk-Toruń, której koncesjonariuszem jest Gdańsk
Transport Company.
Budowa autostrady A 2 ruszy w marcu przyszłego roku i
zakończy się w roku 2011. Do marca 2009 AW musi jeszcze zorganizować
finansowanie inwestycji, choć spółka chce być finanse były dopięte już na
przełomie stycznia i lutego. Jest tajemnicą poliszynela, że przede wszystkim
będzie chciała finansować projekt kredytem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego,
bo zazwyczaj ma on lepsze warunki niż banki komercyjne, ale za to ostrzej ocenia
ryzyko inwestycji.