Leastrom kupi TU Daewoo Życie
Brytyjski fundusz inwestycyjny Leastrom Finance kupi od Daewoo FSO prawie 50-proc. pakiet akcji towarzystwa ubezpieczeniowego Daewoo Życie. Negocjacje mają zakończyć się jeszcze w listopadzie.
Wyłączne negocjacje w sprawie zakupu od Daewoo FSO towarzystwa ubezpieczeniowego Daewoo Życie prowadzi spółka Leastrom Finance Ltd. Firma z warszawskiego Żerania ma do sprzedania niemal 50 proc. akcji życiowego towarzystwa. Informację te uzyskaliśmy z dwóch niezależnych źródeł. Anatol Adamski, prezes Daewoo Życie, nie chciał jej jednak potwierdzić, zasłaniając się tajemnicą handlową.
— Toczą się rozmowy z jednym inwestorem. Ma on wyłączność na negocjacje do końca listopada. Dotychczas rozmowy przeciągały się z powodu kłopotów Daewoo FSO. Liczę, że do końca miesiąca negocjacje się zakończą — twierdzi Anatol Adamski.
Prezes dodał jednak, że due diligence — czyli badanie finansów firmy — prowadzili dwaj inwestorzy.
— Jeżeli Daewoo FSO nie podpisze umowy z obecnym partnerem, to rozpoczną się rozmowy z drugą spółką — zastrzega Anatol Adamski.
Leastrom Finance jest jednak bardzo zainteresowany wejściem do Daewoo Życie. Spółka złożyła już dokumenty w Państwowym Urzędzie Nadzoru Ubezpieczeń. Leastrom ma ponadto doświadczenie w inwestowaniu w Polsce. Anzo, spółka zależna angielskiego funduszu, była właścicielem ponad 5 proc. akcji towarzystwa ubezpieczeniowego Samopomoc.
Koreańczycy rezygnują
Daewoo Życie rozpoczęło działalność w połowie ubiegłego roku. Połowę walorów towarzystwa posiada obecnie Daewoo FSO, 32,7 proc. spółka AICE Polska, a 17,2 proc. siostrzane majątkowe towarzystwo ubezpieczeniowe Daewoo.
Życiowe Daewoo od początku znalazło niszę i szybko zwiększa udziały w rynku. Do dalszego rozwoju potrzebne mu jest jednak dokapitalizowanie, którego nie mógł zapewnić upadający koncern. Koreańczycy podjęli zresztą decyzję o wycofaniu się z polskich towarzystw ubezpieczeniowych. Równolegle toczą się obecnie rozmowy o sprzedaży majątkowego TU Daewoo.
Szybki wzrost
Daewoo Życie oferuje grupowe ubezpieczenia związane ze sprzedażą samochodów oraz pracownicze produkty grupowe. Pierwszym klientem spółki byli pracownicy polskich fabryk koreańskiego koncernu.
Po trzech kwartałach tego roku Daewoo Życie osiągnęło 20,7 mln zł przypisu składki. W stosunku do trzech kwartałów 1999 roku spółka zwiększyła sprzedaż ponad 180-krotnie, dzięki czemu wyprzedziła wielu dużo bardziej doświadczonych konkurentów. Tym samym zajęła dwunastą pozycję na rynku. Towarzystwo stosuje tanie sposoby akwizycji, co sprawia, że jako jedyny szybko rozwijający się zakład ma dodatni wynik finansowy. Ubezpieczenia Daewoo Życie można kupić w sieci Daewoo TU, salonach samochodowego koncernu i w multiagencjach.