Lekka poprawa nastrojów niemieckich konsumentów

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2023-12-20 09:54

Początek przyszłego roku ma przynieść niewielką poprawę nastrojów niemieckich producentów. Perspektywy nadal pozostają dosyć ponure i trudno oczekiwać trwalszego ożywienia największej gospodarki w Europie, informuje Reuters.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Opracowywany przez instytut badań gospodarczych Gfk wskaźnik sentymentu konsumentów wzrósł w oszacowaniu na styczeń 2024 do -25,1 pkt z grudniowego poziomu -27,6 pkt (po korekcie z -27,8 pkt). Środowy odczyt okazał się lepszy niż zakładała rynkowy konsensus na poziomie -27,0 pkt.

Jak podkreśla Gfk, spory udział poprawie miał wzrost oczekiwań dochodowych. Zwiększyły się one z -16,7 pkt w grudniu do -6,9 pkt. Rok wcześniej kształtowały się na pułapie -43,4 pkt.

Jednak konsumenci pozostają mocno zdezorientowani i niepewni przyszłości. Kryzysy i wojny geopolityczne, gwałtownie rosnące ceny żywności oraz dyskusje na temat budżetu państwa na 2024 rok w dalszym ciągu powodują nerwowość.

– Okaże się, czy obecny wzrost jest początkiem trwałego ożywienia nastrojów konsumentów, czy tylko przerwą w realizacji ponurego scenariusza – powiedział Rolf Buerkl, ekspert ds. konsumentów w NIM.