Opracowywany przez instytut badań gospodarczych Gfk wskaźnik sentymentu konsumentów wzrósł w oszacowaniu na styczeń 2024 do -25,1 pkt z grudniowego poziomu -27,6 pkt (po korekcie z -27,8 pkt). Środowy odczyt okazał się lepszy niż zakładała rynkowy konsensus na poziomie -27,0 pkt.
Jak podkreśla Gfk, spory udział poprawie miał wzrost oczekiwań dochodowych. Zwiększyły się one z -16,7 pkt w grudniu do -6,9 pkt. Rok wcześniej kształtowały się na pułapie -43,4 pkt.
Jednak konsumenci pozostają mocno zdezorientowani i niepewni przyszłości. Kryzysy i wojny geopolityczne, gwałtownie rosnące ceny żywności oraz dyskusje na temat budżetu państwa na 2024 rok w dalszym ciągu powodują nerwowość.
– Okaże się, czy obecny wzrost jest początkiem trwałego ożywienia nastrojów konsumentów, czy tylko przerwą w realizacji ponurego scenariusza – powiedział Rolf Buerkl, ekspert ds. konsumentów w NIM.