Lektury

Jacek Zalewski
11-09-2000, 00:00

LekturyNowe możliwości tytoniu

Biotechnologia i inżynieria genetyczna to stosunkowo młode, lecz szybko rozwijające się dziedziny nauki, rokujące — o ile zostaną, oczywiście, prawidłowo ukierunkowane — wielkie nadzieje dla człowieka. Badania prowadzone nad tytoniem udowodniły, że roślina ta jest prawdziwą kopalnią złota — bogatym źródłem cennych związków chemicznych, mogących mieć zastosowanie w medycynie oraz różnych gałęziach przemysłu. Co więcej, tytoń idealnie nadaje się do wszelkich manipulacji genetycznych. Nazywany jest nawet „szczurem doświadczalnym” królestwa roślin.

Pod względem finansowym najkorzystniejszym przedsięwzięciem wydaje się jednak wytwarzanie z tytoniu szczepionek, m.in. przeciwko cholerze, oraz insuliny. Obecnie do produkcji insuliny wykorzystuje się bakterie Escherichia coli. Uzyskany w ten sposób związek wymaga jednak oczyszczenia, co jest procesem długotrwałym i kosztownym, biorąc pod uwagę niewielkie ilości otrzymanego związku.

Istnieją pewne obawy co do wprowadzenia do środowiska naturalnego roślin zmodyfikowanych genetycznie. Zwraca się uwagę na niebezpieczeństwo przenoszenia się obcych genów, wraz z pyłkiem, na inne uprawy. W przypadku tytoniu ryzyko takie jest jednak niewielkie.

„Przegląd Tytoniowy”

Prawdy o WCM

„Jest świetnie! Zdobyliśmy kolejne kilka procent rynku piwa w Polsce odbierając je naszej konkurencji. Jesteśmy więc silną firmą!” Tak, to wszystko prawda, ale czy jest to sukces wieczny? Czego możemy się teraz spodziewać po naszych konkurentach? Na pewno nie będą chcieli nam oddać następnych swoich klientów, co więcej, zdwoją wysiłki, by ich nam odebrać, najchętniej z nawiązką (czyli naszą stratą). Spróbują więc coś usprawnić:

- może udoskonalą swój serwis, aby klient miał zawsze pewność, że będzie obsłużony szybko;

- może zmniejszą wahania jakości swojego piwa, aby konsumenci byli pewni, że ich piwo będzie jutro smakowało tak samo świetnie, jak tydzień temu;

- a może przez lepsze zorganizowanie pracy obniżą koszty i przez to cenę piwa lub zaoszczędzone pieniądze włożą w intensywniejszą reklamę?

Aby zrealizować te cele, musimy poznać sposoby dojścia do nich. I tu pojawia się skrót WCM, czyli w rozwinięciu World Class Manufactoring (Wytwarzanie na Światowym Poziomie). Jest to filozofia i zestaw metod wytwarzania produktów na światowym poziomie doskonałości. Ma ona zapewnić stosującej je firmie najwyższą konkurencyjność.

Filozofia WCM została wypracowana głównie dla części produkcyjnych firmy oraz jej podstawowych służb obsługowych, takich jak służby utrzymania ruchu i laboratoria. Jednakże, ze względu na jej ukierunkowanie na osiąganie celów firmy, wspólnych przecież dla wszystkich jej sfer działalności, WCM jest z nimi silnie zintegrowane.

„Świat Piwa”

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu