Lepiej zrobią ci to inni

Dorota Czerwińska
13-06-2008, 00:00

Idea outsourcingu polega na tym, aby przedsiębiorstwa zajmowały się tym, co w ich działalności najistotniejsze, na czym znają się najlepiej.

Aż 94 proc. dużych firm w Polsce zleca na zewnątrz co najmniej jeden rodzaj swej działalności

Idea outsourcingu polega na tym, aby przedsiębiorstwa zajmowały się tym, co w ich działalności najistotniejsze, na czym znają się najlepiej.

Zlecać na zewnątrz można niemal wszystko, poza istotą działania przedsiębiorstwa. O resztę zatroszczą się firmy zewnętrzne i wyspecjalizowani fachowcy. Poprowadzą księgowość, administrację kadrową, marketing, PR, przechowają dokumentację, przeprowadzą szkolenia, znajdą pracowników, zajmą się IT. Niemal powszechnie przedsiębiorstwa zlecają sprzątanie biur, ochronę i usługi transportowe. Rośnie popularność powierzania zewnętrznym partnerom sprzedaży, zwłaszcza w formie merchandisingu.

— Praktycznie każdy dział, którego działalność nie jest dla firmy strategiczna, jest polem, które można oddać innym. Outsourcingować można w zasadzie wszystkie procesy biznesowe. Koncentrowanie się firm na tym, co robią najlepiej, to naturalny i globalny trend — mówi Iwona Janas, dyrektor generalna firmy doradztwa personalnego Manpower.

Z outsourcingu korzystają wielkie przedsiębiorstwa i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Pierwsze zlecają na zewnątrz nawet zakupy czy logistykę. Małą przygodę z outsourcingiem rozpoczynają od zlecania prowadzenia księgowości biurom rachunkowym.

Co modne i wygodne

Z badań wynika, że w porównaniu z Zachodem stosunkowo mało popularne jest u nas wyprowadzanie na zewnątrz usług kadrowo-płacowych, zarządzania personelem oraz relacjami z klientami.

— A szkoda, bo do outsourcingu funkcji HR powinny skłonić firmy trudności administracyjne: ustawowe obowiązki sprawozdawczości i prowadzenia dokumentacji dotyczących pracowników — uważa Krzysztof Paluch z firmy doradczej Deloitte.

Działy HR ponad 40 proc. czasu pracy poświęcają na działania czysto operacyjne. A trzeba do tego jeszcze dodać zadania administracyjne, wynikające z funkcjonowania takiego działu.

— Outsourcing zarządzania personelem obejmuje także rekrutowanie pracowników i wypożyczanie ich na określony czas, gdy firma ma na przykład sezonową produkcję lub brakuje na rynku rąk do pracy, a ze względów strategicznych w grę nie wchodzi zwiększenie liczby etatów. Pracodawcy mają coraz więcej problemów ze znalezieniem odpowiednich ludzi i tu outsourcing personalny wychodzi im naprzeciw — wyjaśnia Iwona Janas z Manpower.

W praktyce można nawet zlecić wszystkie funkcje kadrowe.

— Zdarza się, że zarządzamy ludźmi w wydzielonym z przedsiębiorstwa zakładzie produkcyjnym. Bierzemy odpowiedzialność za ich motywowanie, wynagrodzenie, a przede wszystkim rezultaty ich pracy. Tym outsourcing różni się od podwykonawstwa, że to drugie ogranicza się do konkretnego zestawu zadań i zastosowania się do wskazówek zleceniodawcy. W outsourcingu dostawca usług odpowiada za całą operację — tłumaczy Tomasz Szpikowski, prezes firmy doradztwa personalnego Work Service.

Strach ma wielkie oczy

O ile zlecenie firmom zewnętrznym sprzątania, ochrony czy szkolenia szefowie firm uważają za naturalne, o tyle wciąż pewne opory budzi outsourcing HR, administrowania płacami, księgowości czy IT. Obawy dotyczą głównie ujawnienia danych biznesowych, terminowości usługi i jej opłacalności.

— Wszystko zależy od umowy z firmą outsourcingową. Można w niej przecież dokładnie określić sposoby komunikowania, zakres odpowiedzialności, terminy wykonania poszczególnych zadań, wskaźniki pomiaru jakości wykonywanych usług itd. — zapewnia Krzysztof Paluch.

— Dostawcy usług mają odpowiednie certyfikaty ISO i dysponują profesjonalnie chronionymi centrami przetwarzania danych, mają infrastrukturę gwarantującą bezpieczeństwo, odpowiednie procedury i wykwalifikowany personel — dodaje Daniel Jaworski z Asseco Business Solutions.

Problemem związanym z outsourcingiem jest jednak również opór kadry.

— Nie zawsze firma outsourcingowa przejmuje pracowników przedsiębiorstwa, którzy zajmowali się wyłączonymi na zewnątrz zadaniami. Część osób jest wtedy zwalniana — wskazuje jedną z przyczyn Krzysztof Paluch.

Zdaniem specjalistów, najważniejsze są korzyści z outsourcingu. Przede wszystkim — możliwość skoncentrowania się na podstwowej działaności oraz redukcja kosztów operacyjnych.

— Oszczędności dotyczą nie tylko kosztów osobowych, ale również kosztów wynajmu pomieszczeń, zużycia energii, eksploatacji sprzętu, rekrutacji personelu i jego fluktuacji — dowodzi Krzysztof Paluch z Deloitte.

Korzyści firmy z outsourcingu

- Możliwość skoncentrowania się na podstawo- wym kierunku działalności 72 proc.

- Obniżka i oszczędność kosztów 63 proc.

- Usprawnienie procesu produkcji, świadczenia usług pod względem czasu, jakości, dokładności 40 proc.

- Zmiana sposobu działalności firmy 35 proc.

- Ukierunkowanie kultury organizacyjnej na ciągłe doskonalenie 32 proc.

- Dostęp do innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i technicznych 19 proc.

- Zdobycie wiedzy, którą można wykorzystać w innych obszarach działalności firmy 19 proc.

- Usprawnienie procesu decyzyjnego w całej firmie 15 proc.

Źródło: raport „Outsourcing w Polsce”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Lepiej zrobią ci to inni