Liderki, szefowe, właścicielki — wizjonerki

Tomasz SiemieniecTomasz Siemieniec
opublikowano: 2014-10-31 00:00

Drodzy Czytelnicy, teraz dla Was trudne zadanie — musicie dokonać trudnego wyboru i zdecydować, która z 10 nominowanych pań zasługuje na miano Kobiety Biznesu 2014.

Choć statystyki aktywności kobiet w biznesie wciąż świadczą o braku równości — wśród największych polskich firm tylko 28 proc. ma w zarządzie kobietę, a tylko 4 proc. oddało w jej ręce najwyższe stanowisko, to liczba biznesowych sukcesów osiąganych przez kobiety co roku rośnie. Najlepszym dowodem jest to, że bardzo trudno było nam wybrać tylko 10 kandydatek do nagrody Kobieta Biznesu 2014 w plebiscycie czytelników „Pulsu Biznesu”. Kandydatek, które w mijającym roku odniosły spektakularne sukcesy, było dużo więcej.

W gronie nominowanych są twórczynie firm, które przebiły się na rynku, często wygrywając z międzynarodową konkurencją, menedżerki, które dzięki własnym atutom przebojem przebijają się na wysokie stanowiska w globalnych korporacjach, ale jest także przedstawicielka administracji publicznej, która aktywnie wspiera polskie firmy.

Plebiscyt czytelników jest częścią projektu „100 Kobiet Biznesu”, rankingu, który „Puls Biznesu” organizuje od 2011 r. Jego celem jest promowanie przedsiębiorczości kobiet, wyróżnianie i nagradzanie najlepszych przedstawicielek polskiego biznesu. Prezentowanie ich sukcesów jest, naszym zdaniem, najlepszą inspiracją i mobilizacją.

Drodzy Czytelnicy, teraz dla Was trudne zadanie — musicie dokonać trudnego wyboru i zdecydować, która z 10 nominowanych pań zasługuje na miano Kobiety Biznesu 2014.

Głosowanie trwa do 23 listopada na stronie 100kobietbiznesu.pl/plebiscyt

PLEBISCYT, RANKING I GALA

Podstawowym celem rankingu „100 Kobiet Biznesu” jest wymiana doświadczeń i wsparcie dla wszystkich pań, które chcą spełniać się zawodowo i prywatnie, zdobywać wiedzę i nią się dzielić. Mamy nadzieję, że lektura sylwetek oraz ścieżek kariery najbardziej liczących się kobiet w polskim biznesie A.D. 2014 zainspiruje je, doda im skrzydeł i pozwoli uwierzyć we własne możliwości. Zestawienie najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Polsce zostanie opublikowane w grudniu w formie specjalnego dodatku do dziennika „Puls Biznesu”. Projekt zakończy uroczysta gala finałowa, podczas której zostaną wręczone wyróżnienia laureatkom tegorocznego rankingu.

JOANNA BENSZ

dyrektor zarządzająca CH2M HILL Polska

Wcześniej była członkiem zarządu irlandzkiej spółki inżynieryjnej PM Group. Wyżej — jako kobieta i Polka — nie mogła już zajść. W tym roku została dyrektorem zarządzającym amerykańskiego CH2M HILL Polska. Dotychczas takie funkcje piastowali tylko Amerykanie. Firma działa w Polsce od 20 lat, ma biura w Krakowie, Warszawie, Katowicach, Gdańsku i Wrocławiu i zatrudnia 320 osób. Jest też członkiem zarządu AmCham w Polsce, gdzie reprezentacja kobiet jest trochę lepsza — wynosi 30 proc.

BARBARA SOŁTYSIŃSKA

współtwórca i prezes LifeTube

Stworzyła sieć partnerską YouTube (MCN), zrzeszająca wpływowych twórców wideo, która w rok awansowała na 10. miejsce w Europie i 45. na świecie. W sieci jest 50 popularnych twórców, którzy mają na koncie blisko 12 mln subskrybentów i ponad 75 mln wyświetleń filmów miesięcznie. LifeTube łączy twórców wideo z markami, a dla firm tworzy wideo, przygotowuje strategie obecności na YouTube. Wcześniej przez 7 lat związana z branżą PR. Projekty, które realizowała, zostały uhonorowane nagrodami.

KINGA DOŁĘGA-LESIŃSKA

prezes KinAds

Ma za sobą karierę m.in. w New Age Media, sieci reklamowej obsługującej Cinema City i Multikino. Kilka lat temu postawiła na rewolucję w branży reklamy kinowej. Konsekwentnie buduje sieć reklamy zrzeszającej kilkaset niezależnych kin. Jej zdaniem, przyszłością polskiej rozrywki są właśnie małe, wygodne kina, nowocześnie zarządzane, bez sieciowego nadęcia i aromatu prażonej kukurydzy. W tym roku uruchomiła kolejny etap rozwoju KinAds, czyli Moje Kino — wspólną markę dla lokalnych kin.

AGATA WACŁAWIK-WEJMAN

dyrektor ds. polityki publicznej w Europie Środkowej i Wschodniej Google Polska

To jej w dużym stopniu zawdzięczamy to, że amerykański gigant otworzy w przyszłym roku w Warszawie Google Campus, trzeci na świecie ośrodek wspierający start-upy. Udało jej się także zorganizować wizytę w Polsce samego Erica Schmidta, szefa rady dyrektorów Google’a, i jego spotkanie z premierem Tuskiem. Do twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki dołączyła w 2010 r., wcześniej była prawnikiem w Banku Światowym i Trybunale Konstytucyjnym, a w latach 2006-08 członkiem zarządu KDPW.

OLGA GRYGIER-SIDDONS

prezes PwC w Europie Środkowej i Wschodniej

Po pięciu latach na stanowisku prezesa PwC w Polsce została szefową regionu. Weszła też w skład globalnej rady strategicznej firmy, w której jest 20 prezesów największych regionów, a ona jedyną kobietą. Na czteroletnią kadencję wybrało ją 270 partnerów z regionu. Pokonała czterech kandydatów i została pierwszą kobietą i pierwszą osobą z regionu, która obejmie tak wysokie stanowisko zarezerwowane wcześniej dla Amerykanów lub Brytyjczyków. Podlega jej 8 tys. pracowników z 30 krajów.

EWA WÓJCIKOWSKA

prezes Global Cosmedu

Z uporem i konsekwencją wprowadza polskie produkty na niemiecki i angielski rynek. W segmencie marek własnych niemiecki został już częściowo opanowany. Polska spółka przejęła właśnie, i nie jest to jej ostatnie słowo, majątek upadającego producenta chemii gospodarczej z Niemiec. Transakcja ma m.in. ułatwić debiut na tamtym, wartym miliardy euro, rynku detergentów. Polscy inwestorzy z GPW również nie mogą narzekać. Od początku tego roku kurs spółki wzrósł o 75 proc., a od debiutu w 2013 r. — o 150 proc.

KATARZYNA KACPERCZYK

wiceminister spraw zagranicznych

O ile jej poprzedniczka rozpoczęła w Ministerstwie Spraw Zagranicznych dyplomację ekonomiczną z prawdziwego zdarzenia, to dawna dyrektor departamentu w tym resorcie wprowadziła ją na nowe wyżyny. Przez pół roku ministerstwo zabrało na zagraniczne misje prawie tyle samo firm co w latach 2012-13. Misje, szkolenia w kraju i za granicą, interwencje. Efekty pracy wiceminister będzie widać w statystykach polskiego eksportu i inwestycji zagranicznych, ale zapewne dopiero za kilka lat.

KATARZYNA ZAWODNA

prezes Skanska Property Poland

Od marca szefuje biurowej dywizji koncernu w Polsce. Jeszcze kilka lat temu była menedżerem ds. zrównoważonego rozwoju i wprowadzała na polski rynek standardy zielonego budownictwa. Jako dyrektor regionu oraz członek zarządu pracowała nad strategią i nadzorowała realizację projektów biurowych w północnej Polsce, prowadziła transakcje zakupu gruntów i sprzedaży gotowych obiektów. Po poprzedniku „odziedziczyła” zarządzanie jednym z największych inwestorów i deweloperów biurowych w Polsce.

KATARZYNA KIELI

dyrektor zarządzająca Discovery CEEMEA

W telewizyjnym gigancie z USA odpowiada za region Europy Środkowej i Wschodniej, Środkowego Wschodu oraz Afryki. W Warszawie stworzyła hub kierujący rynkami w 105 krajach, na których dociera do 261 mln widzów. Pod jej wodzą Polska stała się czwartym pod względem wielkości rynkiem dla Discovery Networks — po USA, Wielkiej Brytanii i Brazylii. Była liderką transakcji przejęcia Eurosportu, ale dba również o rozwój organiczny — w 2013 r. w jej regionie uruchomiono 11 kanałów telewizyjnych.

JOLANTA ZWOLIŃSKA

współwłaścicielka Yonelle Beauty Concept

Założycielka marek kosmetycznych Soraya i Dermika, które za grube miliony zostały sprzedane szwedzkiemu koncernowi Cedorroth, nie spoczęła na laurach i postanowiła rzucić rękawicę światowym markom kosmetyków luksusowych. Pod koniec zeszłego roku wprowadziła na rynek swoje trzecie kosmetyczne dziecko — markę Yonelle, która, zdaniem konkurentów i ekspertów, jest skazana na sukces. Promotorka nie tylko polskości, ale także kobiet, które razem z nią pracują na sukces nowego brandu.