Zainteresowanie, z jakim spotkała się ubiegłoroczna pierwsza edycja rankingu „e-Gazele Biznesu”, pozwoliło nam wyzbyć się tremy, która nam wtedy towarzyszyła. Dzisiaj wiemy już, że zestawienia małych i średnich firm działających w branży e-commerce są nie tylko interesujące dla czytelników, ale i potrzebne samym przedsiębiorstwom. Pozwalają im bowiem odnaleźć punkty odniesienia: firmy działające w tej samej branży, podobne pod względem wielkości lub prowadzonej działalności.
Takie porównania są przydatne na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa, a szczególnie na początkowym. Tym z Czytelników, którzy z rankingiem „e-Gazele Biznesu” stykają się po raz pierwszy, należy się wyjaśnienie, skąd pomysł, a przede wszystkim — skąd dość nietypowa nazwa. Pochodzi ona od rankingu „Gazele Biznesu” (bo małe, szybkie i wrażliwe na warunki otoczenia), który redakcja naszej gazety organizuje już od 16 lat. Jest to zestawienie małych i średnich firm z różnych branż, a ich wspólną cechą jest stały, niezwykle szybki rozwój.
Jako jego miarę przyjęliśmy przyrost obrotów osiągnięty w ciągu trzech kolejnych lat. Szybki rozwój branży e-commerce skłonił nas natomiast przed rokiem do podjęcia próby sporządzenia podobnego zestawienia firm wyspecjalizowanych w handlu internetowym. W przypadku e-Gazel jednak kryteria są nieco łagodniejsze, bo bierzemy pod uwagę dane finansowe z dwóch, a nie z trzech lat. Zbieraniem zgłoszeń, opracowaniem wyników i sporządzeniem obu rankingów zajmują się firmy wyspecjalizowane w gromadzeniu i przetwarzaniu informacji o przedsiębiorstwach. W przypadku e-Gazel jest to ARC Rynek i Opinia.
Nieco łagodniejsze traktowanie e-Gazel w porównaniu z ich „analogowymi” kuzynkami wynika przede wszystkim z tego, że branża jest jeszcze młoda, a olbrzymia liczba działających w niej firm, choć istnieją bardzo krótko, osiąga spektakularne wyniki. Niewykluczone jednak, że w miarę jak e-Gazel będzie przybywało i okrzepną w działalności gospodarczej, kryteria stosowane przez nas do ich oceny staną się nieco surowsze.
Tegoroczny ranking obejmuje 304 firmy o specjalnościach tak różnych, jak zróżnicowana jest polska gospodarka. Są wśród nich takie, które istniejąc od wielu lat w tzw. Realu, z czasem zaczęły kolonizować internet jako nowy kanał sprzedaży. Są też takie, które powstały zaledwie 2-3 lata temu jako swego rodzaju dzieci internetu. Ich twórcy, dostrzegając pewną rynkową niszę, postanowili ją zapełnić, budując specjalistyczny e-sklep. Wszystkie mają jednak wspólną cechę: niezwykle szybki rozwój mierzony przyrostem obrotów.
Publikacja rankingu „e-Gazele Biznesu” nie kończy aktywności naszej redakcji związanej z tą grupą firm. Przeciwnie — rozpoczyna cykl pięciu gal organizowanych w różnych regionach Polski. Będą one dla e-przedsiębiorców okazją, aby się spotkać „w realu”, odebrać jak najbardziej realne wyróżnienia i uczcić realny sukces.
Lista „e-Gazele Biznesu” jest otwarta, czyli mogą się na niej znaleźć wszystkie przedsiębiorstwa spełniające kryteria. W tym roku jest na niej o 49 firm więcej niż w poprzednim, co nastraja optymistycznie na przyszłość. Ponieważ e-handel rozwija się niezwykle dynamicznie, a udział w naszym zestawieniu nie wiąże się dla firm z żadnymi zobowiązaniami, opłatami itp., liczymy na to, że w kolejnych latach e-Gazel będzie przybywało, a osiągane przez nie wyniki będą jeszcze bardziej spektakularne. © Ⓟ
Jak powstawał ranking
— e-Gazelą Biznesu mogła zostać każda firma zajmująca się handlem w internecie, która w latach 2013-14 odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży i zysk w 2014 r.
— Sporządzając ranking, firma ARC zapraszała telefonicznie przedsiębiorstwa trudniące się e-handlem do udziału w zestawieniu, a następnie weryfikowała wyniki tych firm, które skorzystały z zaproszenia lub zgłosiły się same, korzystając z formularza zamieszczonego na stronie
http://egazele.site.pb.pl/. Ponadto sprawdzała w wywiadowni gospodarczej wyniki finansowe spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.
— Dane finansowe, o których podanie prosili ankieterzy ARC, to przychody i zysk firm z lat 2013 i 2014.
— Na liście rankingowej publikujemy tylko wyrażony w procentach przyrost obrotów w branych przez nas pod uwagę latach.
Tu się spotkają e-Gazele
15 października 2015
Sopot, Hotel Sheraton laureaci z województw: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego
28 października 2015
Katowice, Hotel Monopol laureaci z województw: śląskiego, dolnośląskiego i opolskiego
29 października 2015
Kraków, Stara Zajezdnia laureaci z województw: małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego
3 listopada 2015
Poznań, IBB Andersia Hotel laureaci z województw: wielkopolskiego, zachodniopomorskiego, lubuskiego i łódzkiego
17 listopada 2015
Warszawa, klub Endorfina laureaci z województw: mazowieckiego, lubelskiego i podlaskiego