Logistycy wróżą wzrosty

Wzrost PKB w Polsce słabnie, ale logistyka — traktowana jako barometr gospodarki — wróży dobrą pogodę

W związku z wydarzeniami na arenie międzynarodowej i mniejszymi, niż wcześniej prognozowano, przyrostami PKB można by się spodziewać pogorszenia sytuacji w przemyśle i transporcie. Dane rynkowe sugerują jednak, że sektory, które bezpośrednio wpływają na logistykę, nie poddają się negatywnym wpływom. Według tzw. szybkiego szacunku GUS, w trzecim kwartale 2016 r. wzrost PKB wyniósł 2,5 proc. Nie utrzyma się zatem prognoza Ministerstwa Finansów, która mówiła o 3,4 proc. Cykliczny „Raport o inflacji” NBP z listopada 2016 r. wskazuje, że skutkujący obniżeniem PKB spadek inwestycji wynikał z mniejszego wykorzystania pieniędzy unijnych po zakończeniu poprzedniej perspektywy finansowej i z utrzymującej się niepewności co do otoczenia regulacyjnego prywatnych przedsiębiorstw.

Zobacz więcej

NOWOŚCI: 2017 r. będzie czasem rewolucji w transporcie wewnętrznym. Głównie za sprawą tzw. inteligentnych rozwiązań i szerszego wykorzystania sprzętu autonomicznego. STILL

Spokój menedżera

Szczegółowe dane o produkcji przemysłowej nie potwierdzają jednak tak negatywnego obrazu. O postrzeganiu przez menedżerów sytuacji w sektorze produkcji mówi indeks PMI. W uproszczeniu: gdy PMI osiąga 50 pkt, to tylu samo respondentów diagnozuje stan swojej firmy jako lepszy i gorszy niż w poprzednim miesiącu. Przez cały rok indeks zachowywał wartości świadczące o tym, że większość menedżerów jest optymistami. Przez rok od października 2015 r. wahał się od 50,2 do 53,8 pkt. A że uznaje się go za wskaźnik wyprzedzający koniunktury, można się spodziewać, że w najbliższych miesiącach gospodarka znacząco nie spowolni. „W październiku wskaźnik PMI utrzymał się ponad neutralnym progiem 50,0 dwudziesty piąty miesiąc z rzędu, wskazując na ogólną poprawę warunków gospodarczych w polskim sektorze przemysłowym. Odczyt wskaźnika spadł jednak z wrześniowego poziomu 52,2, kiedy uzyskał najlepszy wynik od sześciu miesięcy, do 50,2, rejestrując bliską stagnacji i zarazem najniższą wartość w obecnym okresie pozytywnych odczytów” — napisano w komunikacie firmy Markit, która dostarcza badania gospodarcze. Najbardziej na to spowolnienie wzrostu wpłynął nieznaczny spadek zamówień krajowych i eksportowych.

Mimo wszystko wskaźniki zatrudnienia w sektorze produkcji przemysłowej oraz transportu, logistyki i komunikacji były dodatnie. Kwartalne prognozy Barometru perspektyw zatrudnienia firmy Manpower wynosiły średnio 17,5 proc. dla pierwszego i 13 proc. dla drugiego. Kwartalne wyniki rok do roku zmieniły się zaś przeciętnie o -0,75 proc. dla firm przewozowych i o +6,5 proc. dla firm produkcji przemysłowej. Przedsiębiorstwa działające w sektorach najbliższych branży logistycznej wciąż chcą więc zwiększać zatrudnienie.

Magazyny i wózki

Pozytywny obraz wyłania się także z danych o wielkości powierzchni magazynowych. Raport „Rynek przemysłowy i logistyczny w Polsce po 3 kwartałach 2016 r.”, przygotowany przez firmę CBRE, wskazuje, że był to rok rekordowy. Przez 9 miesięcy 2016 r. powstało 970 tys. mkw. nowoczesnych obiektów. A w budowie pozostawało jeszcze 920 tys. Wynajęto w tym czasie 2,38 mln mkw. magazynów — o 23 proc. więcej niż w takim samym okresie 2015 r.

— Rynek powierzchni magazynowych w Polsce nieustannie ewoluuje. W jego rozwoju coraz większą rolę odgrywa branża e-commerce. Jej preferencje intensyfikują inwestycje typu „built-to-suit” (BTS), czyli powstające pod potrzeby konkretnych klientów — mówi Aleksander Kuźniewski, associate director reprezentujący dział wynajmu powierzchni przemysłowo-logistycznych CBRE. Przybywa magazynów ściśle dostosowanych do potrzeb wynajmujących je przedsiębiorstw.

— Dział intralogistyki Still Polska coraz częściej otrzymuje zapytania o projektowanie całej infrastruktury transportu wewnętrznego — informuje Rafał Pańczyk, dyrektor działu intralogistyki Still Polska, świadczącego porady co do wyposażenia obiektów przemysłowych i magazynowych. Co będzie w 2017 r.? Poza całkiem niezłą koniunkturą, zapowiadaną przez przedstawicieli różnych branż tworzących logistyczną gałąź gospodarki, i większym zapotrzebowaniem na transport (patrz tekst obok) nastąpi prawdopodobnie także rewolucja technologiczna.

— Do najważniejszych premier 2016 r. należała prezentacja pierwszego czołowego wózka widłowego z przeciwwagą z baterią Li-Ion i debiut samobieżnego pojazdu do kompletacji poziomej — uważa Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu Still Polska. A jego zdaniem, pokazuje to najważniejsze tendencje, czyli wzrost znaczenia ekologicznych, ściśle dopasowanych do działań intralogistycznych jednostek napędowych i rosnącą rolę tzw. inteligentnej automatyzacji i rozwiązań z dziedziny „Przemysłu 4.0”. Nowoczesne technologie pozwalają znacznie zwiększać wydajność wewnętrznego transportu. Jedno z pierwszych wdrożeń floty całkowicie wyposażonej w pojazdy na baterie litowo-jonowe umożliwiło ograniczenie liczby wózków o 23,8 proc. W przypadku pojazdów dla zautomatyzowanej kompletacji, które same jeżdżą, oszczędność czasu pracy sięga nawet 30 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Logistycy wróżą wzrosty