Los uśmiechnął się do CTL Logistics

Największy prywatny przewoźnik towarowy dostał szansę na nowe życie. Wzmocniony przez inwestora powalczy o rynek.

CTL Logistics to największy prywatny przewoźnik towarowy, jednak przez lata trudno było mu się przebić na rynku zdominowanym przez PKP Cargo, skutecznie broniące swojego kawałka tortu przewozowego. CTL uginał się pod ciężarem długu, a właściciel, fundusz Bridgepoint, bezskutecznie próbował sprzedać spółkę. Nowy większościowy akcjonariusz, Compass Partners,

międzynarodowy fundusz private equity, oznacza dla spółki punkt zwrotny. — Sytuacja w spółce się uspokoiła, ma zdrowy bilans, a my dostarczymy kapitał potrzebny na inwestycje. Dzięki temu CTL będzie mógł bardziej aktywnie powalczyć o rynek — mówi Tim Wright, partner Compass Partners.

Nie tylko transport

Fundusz zainwestował 360 mln EUR (1,5 mld zł) w portfel aktywów Bridgepoint III, w którym obok CTL są: Rodenstock, producent szkieł optycznych i okularów, który wpadł w ostatnich latach w spiralę zadłużenia, firma Limoni, sprzedająca perfumy i kosmetyki,oraz Infinitas, dostawca podręczników i materiałów edukacyjnych. To oznacza, że za większościowy pakiet przewoźnika zapłacił z dużym dyskontem. Na rynku mówiło się, że Bridgepoint kupił CTL za 1-1,4 mld zł w 2007 r. Według nieoficjalnych informacji, w trakcie ubiegłorocznych negocjacji z PKP Cargo zszedł z ceną sprzedaży do 500 mln zł, ale transakcja i tak nie doszła do skutku.

Czas inwestycji

— Najgorsze już za nami. Mam nadzieję, że spółka zamknęła trudny etap i teraz w pełni wykorzysta możliwości związane z rozwojem transportu w Polsce i za granicą — mówi Tim Wright, partner Compass Partners. Fundusz chce dokapitalizować spółkę, by mogła kupić tabor i poczynić konieczne inwestycje w sektorze IT. Spółka stawia na rozwój usługi logistycznej i transport intermodalny.

CTL Logistics, który ma 3,5 proc. rynku przewozów towarowych, w intermodalu ma sporo do nadrobienia. Jeszcze w 2014 r. spółka miała 5,8 proc. udziałów w rynku pod względem pracy przewozowej, a po trzech kwartałach 2015 r. — już tylko 0,71 proc. Przedstawiciele spółki zapewniali, że to zgodne z polityką firmy, dotyczącą budowy grupy logistycznej z różnorodnym portfelem produktów. Eksperci uważają jednak,że warto, by CTL rozwinął działalność intermodalną.

— W Polsce to rynek znacznie mniej rozwinięty niż w Europie Zachodniej, ma więc duży potencjał — zwłaszcza że klienci nie są zadowoleni z usług dotychczasowych operatorów. To oznacza, że jest miejsce na kolejnego gracza — uważa Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Podkreśla, że po niemieckiej stronie torów planowana jest elektryfikacja części linii, co umożliwi rozwój usług intermodalnych w transporcie międzynarodowym. CTL zaś od miesięcy umacnia pozycję na niemieckim rynku. © Ⓟ

Światowe trendy

Segment transakcji wtórnych na rynku private equity zaczął się rozwijać po kryzysie w 2011 r. Sprzedaż aktywów Bridgepoint funduszowi Compass jest jedną z pierwszych w Polsce. Na świecie ten rynek mocno rośnie. W 2014 r. właściciela zmieniły w ten sposób aktywa o wartości 45 mld USD. To dwa razy więcej niż rok wcześniej, podaje Secondcap, internetowa platforma transakcji wtórnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska, KAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu