LOT myśli o providerze intranetowym

Artur Lisowski
19-04-2000, 00:00

LOT myśli o providerze intranetowym

Największe szanse mają firmy krajowe

LOT dostosowuje swój system informatyczny do standardów wyznaczonych przez alians Qualiflyer. Krajowy przewoźnik zastanawia się nad wyborem jednego z polskich providerów do obsługi swoich stron internetowych.

Jedną z pierwszych zmian, jakie wprowadzono w Polskich Liniach Lotniczych LOT po wykupieniu części akcji przez Swissair Group, było dostosowanie programu dla osób często podróżujących Voyager do programu Qualiflyer, oferowanego przez linie należące do aliansu. Teraz LOT przygotowuje się do zmiany systemów: rezerwacyjnego i odprawy pasażerów.

— Linie należące do aliansu Qualiflyer używają tych samych systemów informatycznych. LOT dostosowuje teraz swój system do obowiązującego u pozostałych przewoźników. Trzeba jednak podkreślić, że już przed wejściem do aliansu Qualiflyer myśleliśmy o zmianie, czekaliśmy jednak na wybór inwestora strategicznego — podkreśla Zygmunt Cal, dyrektor ds. teleinformatyki w Polskich Liniach Lotniczych LOT.

Nowe terminale

Krajowy przewoźnik zmieni dotychczas eksploatowany system rezerwacji Gabriel na Octopus.

— Pracują one na różnych platformach systemowych i sprzętowych. Zmiany, które zostaną wprowadzone, łączą się z wymianą około 800 terminali zainstalowanych w kraju i na świecie — ocenia Zygmunt Cal.

Dotychczas krajowy przewoźnik pracował na terminalach firm Westinghouse i Sigma. Teraz będą to terminale typu PC.

— Nadal trwają negocjacje nad wyborem dostawcy — mówi przedstawiciel krajowego przewoźnika.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że ich dostawcą nie będzie żadna z polskich firm produkujących komputery.

— Nowy sprzęt będzie wymagał certyfikatu strony szwajcarskiej — ujawnia Zygmunt Cal.

Rodzimy partner

Od października 1997 roku zarządzaniem stronami internetowymi LOT-u, wykorzystywanymi do marketingu i sprzedaży biletów lotniczych, zajmuje się amerykańska firma Nycom.net z Nowego Jorku. Strony informacyjne przygotowywane są jednak w Polsce przez sam LOT.

— W przyszłości chcielibyśmy, aby również nasze strony informacyjne obsługiwane były przez firmę z zewnątrz. Nie znaczy to oczywiście, że brakuje nam specjalistów od IT. W najbliższym czasie nie planujemy jednak tych zmian — zastrzega Zygmunt Cal.

Dla krajowego przewoźnika wygodniejsze byłoby, gdyby strony z informacją marketingową teraz przygotowywano w Polsce.

— Firma Nycom.net nie ma niestety swojego przedstawicielstwa w Polsce. Prawdopodobne jest więc, że przeniesienie obsługi stron do Polski będzie równoznaczne ze zmianą zarządzającej nimi firmy. Musimy jednak wybrać takiego partnera, który zapewni serwis internetowy na najwyższym poziomie — tłumaczy Zygmunt Cal.

Przedstawiciele LOT-u podkreślają, że teraz chcą skupić się na budowie wewnętrznej sieci informatycznej w firmie — Intranetu.

— Zamierzamy jak najszybciej zamknąć obieg informacji w firmie za pomocą wewnętrznej sieci. Już od roku trwają prace nad stworzeniem Intranetu — mówi Zygmunt Cal.

Krajowy przewoźnik nie jest jedyną polską firmą, która buduje taki system. Stworzenie sieci intranetowej planuje również jeden z największych rodzimych touroperatorów — Orbis Travel.

Wszyscy razem

PLL LOT chcą w przyszłości zaproponować swoim klientom również usługi typu WAP. Umożliwiają one między innymi rezerwacje i dostęp do rozkładu lotów za pomocą telefonu komórkowego. Przyjęcie nowego systemu rezerwacji Octopus nie ma jednak bezpośredniego wpływu na ich wprowadzenie.

— Członkowie aliansu Quali-flyer wspólnymi siłami będą przymierzali się do wprowadzenia usług typu WAP — tłumaczy Zygmunt Cal.

Jedną z pierwszych linii lotniczych, które rozpoczęły starania o zastosowanie WAP-u, są Skandynawskie Linie Lotnicze SAS.

— Nasze linie testują teraz ten nowy typ usług internetowych na wybranej grupie klientów korporacyjnych. Jeżeli pozytywnie przejdzie on testy, będą mogli korzystać z niego wszyscy klienci SAS — informuje Szymon Zaliński z SAS.

NIŻSZE CENY: Na naszych stronach internetowych oferujemy bilety lotnicze po specjalnych promocyjnych cenach — mówi Zygmunt Cal, dyrektor ds. teleinformatyki w Polskich Liniach Lotniczych LOT fot. Małgorzata Pstrągowska

DOBRE ROKOWANIA: W 1999 r. zarejestrowaliśmy 440-proc. wzrost wartości sprzedanych biletów w systemie LOT TicketsOnLine w stosunku do roku poprzedniego. W styczniu i lutym 2000 r. odnotowaliśmy wzrost o 200 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego — opowiada Jan Litwiński, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT. fot. Małgorzata Pstrągowska

TESTY TRWAJĄ: Szymon Zaliński ze Skandynawskich Linii Lotniczych SAS informuje, że linie testują właśnie usługi WAP na wybranej grupie klientów korporacyjnych. Jeśli sprawdzian zakończy się pomyślnie, usługi te zostaną upowszechnione. fot. Małgorzata Pstrągowska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Lisowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / LOT myśli o providerze intranetowym