LOT pożegnał się z estońską linią

opublikowano: 31-12-2020, 18:31

Polskie Linie Lotnicze LOT odsprzedadzą narodowemu przewoźnikowi Estonii 49 proc. udziałów w jego spółce córce. Pandemia to nie czas na międzynarodowe podboje.

Boeing 787 Dreamliner w barwach PLL LOT
Boeing 787 Dreamliner w barwach PLL LOT
BriYYZ/Wikimedia Commons/CC BY-SA 2.0

LOT i Nordica, narodowy przewoźnik Estonii, podpisały porozumienie kończące współpracę rozpoczętą jesienią 2016 r. Polska linia odsprzeda Nordice 49 proc. udziałów w Xfly (wcześniej Regional Jet), jej spółce zależnej.

„PB” pisał o takiej możliwości w kwietniu. Rząd Estonii zdecydował wówczas o podniesieniu kapitału akcyjnego Nordiki o 30 mln EUR, aby linia przetrwała i mogła wznowić loty międzynarodowe. LOT musiałby zapłacić niemal połowę tej kwoty, by utrzymać udziały. Zgodnie z umową nie miał możliwości ich zmniejszenia.

11 sierpnia 2020 r. Komisja Europejska zatwierdziła udzielenie pomocy publicznej grupie Nordica. Pakiet pomocowy został zatwierdzony przez estoński rząd 15 października.

LOT i Nordica rozpoczęły współpracę w listopadzie 2016 r. Dzięki udostępnieniu platformy sprzedażowej biletów LOT-u pod desygnatorem LO i przy wykorzystaniu samolotów Regional Jet wykonywane były wszystkie połączenia z Tallina – do m.in. Brukseli, Sztokholmu, Amsterdamu, Wiednia, Kijowa, Wilna, Oslo i Trondheim. LOT wykorzystywał bombardiery Regional Jeta do obsługi wybranych połączeń z Warszawy. Załogi obu przewoźników przez cztery lata wykonały wspólne 63,6 tys. rejsów.

Przypomnijmy, że na początku 2020 r. LOT zapowiedział przejęcia Condora, linii czarterowej, która należała wcześniej do upadłego biura podróży Thomas Cook. W marcu LOT wycofał się z planów ze względu na pandemię. Niemiecki właściciel Condora żąda 55,8 mln EUR odszkodowania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane