Lotniska zapomniały o kryzysie

AJ
opublikowano: 27-10-2010, 00:00

W trzecim kwartale 2010 r. porty lotnicze obsłużyły rekordową liczbę pasażerów.

W trzecim kwartale 2010 r. porty lotnicze obsłużyły rekordową liczbę pasażerów.

Od stycznia do września 2010 r. polskie lotniska obsłużyły 159 mln pasażerów, 7,85 proc. więcej niż przed rokiem — wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). To wzrost powyżej średniej światowej (+5,7 proc.) i europejskiej (+2,9 proc.). Porty nadrobiły zaległości względem przedkryzysowego 2008 r. (większość wypracowała wyniki lepsze niż dwa lata demu, łącznie do poziomu z 2008 r. brak im 1,52 proc.), a nawet ustanowiły rekord: III kwartał 2010 r. był dla nich najlepszy w historii.

W statystykach brylują najmniejsze lotniska: Łódź (wzrost względem 2009 r. wyniósł 36,7 proc., a wobec 2008 r. 28,33 proc.) i Rzeszów (23,7 proc. i 38,6 proc.). Wśród dużych portów najlepiej poradziły sobie Wrocław (21,7 proc. i 10,27 proc.) i Gdańsk (18,38 proc. i 14,18 proc.).

— W marcu bazę otworzył u nas Wizz Air, tworząc konkurencję dla Ryanaira. Liczba pasażerów linii niskokosztowych wzrosła o 34 proc. Rekordowe były sierpień i wrzesień, kiedy liczba pasażerów tanich linii wzrosła o 45-50 proc.– wyjaśnia Jarosław Sztucki, dyrektor ds. sprzedaży w Porcie Lotniczym Wrocław.

Słabiej wypadło Okęcie (+3,39 proc. względem 2009 r. i -10 proc. wobec 2008 r.). Dzięki temu udział regionalnych portów w rynku znowu się powiększył (z 58,17 proc. do 56,59 proc.). Warszawa wciąż jest jednak numerem jeden pod względem liczby pasażerów.

— Porty regionalne przez lata były niedowartościowane, więc teraz mają duże możliwości rozwoju i będą to robić szybciej niż my. Ale w przyrostach bezwzględnych wygrywamy — twierdzi Michał Marzec, dyrektor naczelny Lotniska Chopina w Warszawie.

Na wyniki Okęcia niekorzystnie wpłynął wrześniowy remont pasa startowego. Port był zamknięty przez 4 dni, każdego tracił po 30 tys. pasażerów. Skorzystało lotnisko w Łodzi.

— W trzy wrześniowe weekendy obsłużyliśmy 47 tys. pasażerów, z czego 35 tys. stanowiły osoby skierowane z Okęcia —twierdzi Rafał Możdżeń, wiceprezes Portu Lotniczego Łódź.

To sporo, biorąc pod uwagę, że przez trzy kwartały port obsłużył 321 tys. podróżnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AJ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu