Port Lotniczy Lublin to najnowsze lotnisko w Unii Europejskiej. Dzięki tej inwestycji od połowy grudnia 2012 r. wzrosła dostępność komunikacyjna Lublina i całego regionu. Samoloty obsługiwane przez tanich przewoźników (Ryanair i WizzAir) kursują regularnie do Londynu, Dublina, Oslo i Liverpoolu. Połączenia czarterowe utrzymywane są z zagranicznymi kurortami turystycznymi.
Biznesowy potencjał
Zasadność inwestycji potwierdziły badania. Wykazały, że w latach 2009-12 lublinianie stanowili 7 proc. polskich pasażerów korzystających z lotniska Chopina w Warszawie. Dowiodły również, że najpopularniejszymi kierunkami wylotów są miasta europejskie: Londyn, Berlin, Frankfurt, Rzym, Paryż, Bruksela, Amsterdam, Oslo, Monachium. Lublinianie chętnie latają też do USA oraz na Bliski i Daleki Wschód. Służbowo najczęściej podróżują samolotem do Niemiec, a prywatnie do Wielkiej Brytanii. Infrastruktura lotniska pozwala wykorzystać jego biznesowy potencjał. Port może obsługiwać nawet największe samoloty średniego zasięgu o każdej porze roku. Płyta postojowa umożliwia odprawę równocześnie czterech samolotówklasy B737 lub A320. Jest również specjalne stanowisko odladzania samolotów. Nowoczesny terminal lotniska o powierzchni 11 tys. mkw. może obsłużyć 1 mln pasażerów rocznie. Otaczają go parkingi, przystanki autobusowe. Do portu lotniczego dojeżdża też szynobus.
Wokół obwodnicy
Inne znaczące inwestycje infrastrukturalne, które obecnie prowadzi miasto, są skupione wokół dróg dojazdowych do powstającej obwodnicy. W przyszłości stworzą spójny układ komunikacyjny miasta. Ruch tranzytowy nie będzie zakłócał życia Lublina. Powstająca droga dojazdowa do węzła Dąbrowica to projekt o wartości przeszło 386 mln zł. Ponad 298 mln zł pochodzi z Funduszu Spójności. Droga będzie ukończona w 2014 r. Umożliwi sprawny wjazd i wyjazd z miasta w kierunku Warszawy. Druga droga dojazdowa do obwodnicy w kierunku węzła Mełgiew pochłonie około 132 mln zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło 67,3 mln zł. Powstał trzykilometrowy odcinek nowej drogi wojewódzkiej nr 822. Połączył miasto z podlubelskim Świdnikiem, a także z Portem Lotniczym Lublin. Wybudowano drogi serwisowe, co zaktywizowało gospodarczo ich otoczenie. Poruszanie się samochodem po wschodniej części Lublina stało się bardziej komfortowe. Lepsze połączenie z drogami krajowymi przełożyło się na wzrost atrakcyjności tych terenów dla inwestorów. Droga dojazdowa do węzła Jakubowice stanie się trzecią, ostatnią z planowanych dróg dojazdowych do obwodnicy.
Podstrefa Lublin
Oczkiem w głowie władz miejskich jest Podstrefa Lublin, część Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec. Zaniedbane niegdyś nieużytki teraz tętnią życiem. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, samorząd miasta sukcesywnie rozwija infrastrukturę na jej terenie, realizując projekty przy wsparciu zewnętrznych źródeł finansowania. Wartość projektu pierwszego etapu tworzenia infrastruktury na terenie Podstrefy w latach 2009 i 2010 to prawie 26 mln zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło blisko 19 mln zł. Przystosowano 62 hektary gruntów pod inwestycje. Powstało około 2,5 km nowej drogi. Zbudowano sieci wodociągowe, kanalizacyjne, oświetlenie uliczne, zatoki autobusowe, zieleńce. To wszystko w celu zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej Lublina. Drugi etap powstawania infrastruktury w podstrefie zakończy się w przyszłym roku. Finansowanie pochodzi z budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość projektu to ponad 64 mln zł, w tym 9 mln zł dofinansowania. Uzbrojone zostaną 43 hektary terenów w rozszerzonej Podstrefie. Powstanie prawie 6 km dróg. Nowe ulice stworzą układ komunikacyjny umożliwiający sprawne działanie przedsiębiorstw w strefie. Realizacja powyższych projektów sprawia, że Lublin jest jednym z miast o największej dynamice inwestycji.