Małe firmy też są nowoczesne

Wojciech KowalczukWojciech Kowalczuk
opublikowano: 2013-12-30 00:00

Lektura każdej kolejnej listy Gazel Biznesu pozwala wyczytać tendencje w polskiej gospodarce

Lista „Gazele Biznesu 2013” jest niewiele krótsza od poprzedniego wydania. Z 4272 firmami jest drugą w czternastoletniej historii zestawienia. Półtoraprocentowy ubytek liczby notowanych przedsiębiorstw może być skutkiem tego, że przy opracowaniu tegorocznego rankingu braliśmy pod uwagę wyniki firm z lat 2010-12, a w tym ostatnim koniunktura się pogorszyła i przedsiębiorcy ograniczyli działania rozwojowe, oczekując na polepszenie warunków rynkowych. Szczęśliwie dane makro z końca 2013 r. wskazują, że klimat gospodarczy się poprawia.

Lista małych i średnich firm, które w latach 2010-12 rosły i przynosiły zysk właścicielom, jest niewiele krótsza od tej sprzed roku, choć 2012 r. dał się we znaki
 polskim przedsiębiorcom. Biznes postawił na technologie i ekologię — i wygrał, dowodząc, że dobre zarządzanie znaczy więcej niż koniunktura.[fot.WM]
Lista małych i średnich firm, które w latach 2010-12 rosły i przynosiły zysk właścicielom, jest niewiele krótsza od tej sprzed roku, choć 2012 r. dał się we znaki polskim przedsiębiorcom. Biznes postawił na technologie i ekologię — i wygrał, dowodząc, że dobre zarządzanie znaczy więcej niż koniunktura.[fot.WM]
None
None

Co mówią tabele?

Ciekawych informacji dostarcza analiza branżowa tegorocznych Gazel Biznesu. Wskazuje, że nasza gospodarka nawet na poziomie firm małych i średnich zaczyna być konkurencyjna dzięki innowacyjności i możliwości kompleksowej obsługi odbiorcy od projektowania wyrobów po ich dostarczenie, a w razie potrzeby wdrożenie do użytkowania. Na tegorocznej liście jest bardzo dużo przedsiębiorstw, które nie tylko korzystają z zaawansowanych technologii, ale same je tworzą, wykorzystując własne zaplecze badawcze lub współpracując z placówkami naukowymi. Dowodzi to, że nasze małe i średnie przedsiębiorstwa przestają być już tylko tanimi i solidnymi podwykonawcami lub dostawcami półproduktów, lecz zaczynają konkurować także zaawansowaniem technologicznym swoich wyrobów.

Drugą specyficzną cechą wielu firm z tegorocznego zestawienia jest przyrostek „eko”, jeśli nie w nazwie, to w specjalizacji. Mamy więc wiele firm wytwarzających urządzenia służące ochronie środowiska i wykorzystaniu surowców wtórnych. Ich specjalności są bardzo zróżnicowane — od projektowania i wytwarzania ogniw fotowoltaicznych, przez konstruowanie systemów odpylających dla fabryk, po kotły zasilane ekologicznymi paliwami i samo wytwarzanie takich paliw.

Co podpowiadają zwycięzcy

Kolejna cecha charakterystyczna tegorocznych Gazel Biznesu to umiejętność bardzo sprawnego zarządzania w trudnych warunkach rynkowych. Potwierdzają to szczególnie wyraźnie trzy firmy ze ścisłej czołówki. Zwycięzca — Rosa-Bud z Radomia — działa w branży budowlanej, która od 2008 r. przeżywa spore trudności. Tymczasem menedżerowie Rosa-Budu umieli tak dostosować specjalizację firmy do warunków rynkowych, że kryzys ją ominął. Ich sposobem okazało się budowanie obiektów użyteczności publicznej, m.in. hal sportowych.

Ciekawy jest także przykład firmy Pro- -Fund z Nowej Dęby, która zajęła drugie miejsce w kraju. Firma działa od pięciu lat, czyli zaczynała na początku kryzysu. Zajmuje się obróbką metali i wytwarzaniem elementów m.in. do maszyn budowlanych. Mogłoby się wydawać, że startując z taką specjalizacją w tak trudnych czasach, firma ma małe szanse na sukces. Ale Pro-Fund stale inwestował w rozwój i specjalizację mocy wytwórczych, więc szedł pod prąd ogólnej tendencji ograniczania wydatków. Inwestował i własne pieniądze, i pochodzące z unijnych dotacji. Kluczem do sukcesu także w tym przypadku okazało się więc umiejętne zarządzanie. Również laureat trzeciego miejsca potwierdza tendencje zauważalne podczas analizy rankingu. Spółka Adwa z Łodzi to producent i dystrybutor olejów i środków chemicznych na potrzeby motoryzacji. Zaszczytne miejsce na liście zdobył m.in. dzięki wysokiej jakości produktom docenianym w aż 40 krajach. Aby ją zapewnić, Adwa współpracuje z najlepszymi placówkami naukowymi w kraju, stale doskonaląc swoje wyroby.

Gazela Biznesu 2012 jest firmą, która:

rozpoczęła działalność przed rokiem 2010 i prowadzi ją nieprzerwanie do dziś; w latach 2010-12 ani razu nie odnotowała straty; w roku 2010 osiągnęła wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie większą niż 200 mln zł; w latach 2010-12 z roku na rok odnotowywała przyrost sprzedaży; przynajmniej od roku 2010 publikuje swoje wyniki finansowe w Monitorze Polskim B lub udostępniła informacje na ich temat firmie Coface albo redakcji „Pulsu Biznesu”.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface