Maluchom będzie łatwiej podbić świat

Dorota Zawiślińska
01-02-2018, 22:00

Firmy ze wschodniej Polski, które potrzebują wsparcia w przygotowaniu oferty eksportowej i chcą znaleźć zagranicznych kontrahentów, mogą zdobyć kolejne dotacje

Już za niecały miesiąc firmy MSP z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, które planują ekspansję, będą mogły powalczyć o nowe granty. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przeznaczyła 100 mln zł na działanie 1.2 („Internacjonalizacja MSP”) programu Polska Wschodnia. Przedstawiciele biznesu będą mogli stanąć w szranki o dotacje od 27 lutego do 29 marca.

Zobacz więcej

ODKRYĆ NOWE RYNKI: Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju, podkreśla, że zmiany wprowadzone w działaniu 1.2 powinny zachęcić przedsiębiorców do poszukiwania nowych rynków zbytu. — Chcemy szczególnie popularyzować te dalsze, w tym m.in. azjatyckie — zaznacza wiceminister rozwoju. Fot. ARC

Co można zyskać

Jakie korzyści daje firmom ekspansja zagraniczna? M.in. większe dochody, dostęp do nowych technologii, możliwość nawiązania kontaktów biznesowych i zdobycia setek, a nawet milionów klientów.

— Wprowadziliśmy kolejne zmiany do działania 1.2, aby jeszcze bardziej zachęcić przedsiębiorców ze wschodniej Polski do poszukiwania nowych rynków zbytu. Chcemy szczególnie popularyzować te dalsze, w tym m.in. azjatyckie — mówi Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju. Ministerstwo Rozwoju (MR) wspólnie z PARP, organizatorem konkursu, poluzowało kryteria w tym instrumencie.

M.in. podniosło limit wydatków na udział przedstawicieli biznesu w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych. Resort liczy, że zaowocuje to zwiększeniem liczby kontraktów zawieranych przez rodzimych przedsiębiorców, przede wszystkim poza krajami Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), do którego należą Unia Europejska i Norwegia. To już czwarta edycja programu. Jedna z nowości dotyczy braku podziału naboru na etapy. Przypomnijmy — nabory we wcześniejszych edycjach składały się z dwóch faz. W pierwszej przedstawiciele biznesu mieli szansę powalczyć o dotacje na przygotowanie kompleksowego modelu biznesowego pod kątem wejścia na nowe rynki.

— Maksymalne wsparcie wynosiło 80 proc. wartości kosztów kwalifikowanych projektu, ale nie więcej niż 50 tys. zł. Natomiast realizacja przedsięwzięcia nie mogła trwać dłużej niż sześć miesięcy. Ponadto wnioskodawca przed złożeniem wniosku o dofinansowanie musiał zawrzeć umowę warunkową z wykonawcą modelu biznesowego — podkreśla Agnieszka Wykrzykowska, menedżer w departamencie doradztwa europejskiego Grant Thorntona. Natomiast w drugiej rundzie konkursu firma mogła starać się o grant na wdrożenie wspomnianego modelu.

— Zastosowanie schematu dwuetapowego znacznie wydłużało czas oczekiwania przedsiębiorcy na decyzję o przyznaniu dotacji i realizacji projektu — ocenia Agnieszka Wykrzykowska. Jej zdaniem, konieczność zatwierdzenia przez PARP opracowanego modelu biznesowego mogła zniechęcać przedsiębiorców do ubiegania się o dofinansowanie. Dlatego pozytywnie ocenia zmianę — tym razem nabór nie jest podzielony na etapy.

— Przedsiębiorcy w ramach jednego wniosku mogą ubiegać się o wsparcie na opracowanie i przygotowanie do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z ekspansją zagraniczną. Realizacja projektu nie może trwać jednak dłużej niż 18 miesięcy — wyjaśnia Agnieszka Wykrzykowska.

Uwaga na kryteria

Bogusława Mazurek, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego i zarządzania innowacjami w Crido Taxand, pozytywnie ocenia zmianę kryteriów w nowej odsłonie konkursu.

— Przedsiębiorca, który zdecyduje się na ekspansję na co najmniej jednym rynku spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii, otrzyma dotację w wysokości 800 tys. zł (nie może ona przekraczać 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu — przyp. red.). Jeżeli natomiast postawi tylko na kraje UE, Norwegię czy Szwajcarię, może liczyć na grant w wysokości 550 tys. zł — wyjaśnia Bogusława Mazurek. Firmy, które wybiorą dalsze i mniej znane rynki docelowe, dostaną większe wsparcie ze względu na wyższe ryzyko biznesowe. Ekspertka Crido Taxand chwali również pomysł zwiększenia limitu wydatków na udział przedsiębiorców w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych do 49 proc. wartości kosztów kwalifikowanych projektu. Wcześniej mogły one wynosić maksymalnie 20 proc. Bogusława Mazurek zwraca uwagę również na system oceny projektów. Istotne, aby wnioskodawca miał w ofercie co najmniej jeden produkt, wyrób lub usługę z potencjałem sprzedażowym na nowym zagranicznym rynku.

— To jest kluczowe kryterium w ocenie przedsięwzięcia. Przedsiębiorca musi mieć szansę na skuteczną konkurencję i jednocześnie dobrze się do niej przygotować, dlatego tak ważny jest dobry produkt — zaznacza ekspertka Crido Taxand.

Szerszy katalog

Zdaniem Agnieszki Wykrzykowskiej, ważną zmianą jest również rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowanych. Teraz granty sfinansują także udział przedsiębiorców w szkoleniach, wytworzenie materiałów reklamowych i promocyjnych oraz przygotowanie badań i testów produktów przeznaczonych na zagraniczne rynki. Realizacja tych przedsięwzięć nierzadko jest dla przedsiębiorców znaczącym wydatkiem. Beneficjentem działania 1.2 POPW jest m.in. BIT, białostocka spółka działająca w branży bezpieczeństwa, informatyki i teleinformatyki. Otrzymała ona grant w wysokości blisko 550 tys. zł, który pomógł jej w zdobyciu dwóch nowych rynków — amerykańskiego i indyjskiego.

— W ramach grupy produktów SmartBITCity oferujemy inteligentne elementy infrastruktury miejskiej, zasilane odnawialnymi źródłami energii. Wśród nich są m.in. ławki, stoliki, lampy, kosze, infokioski i wiaty przystankowe. Zapewnią one komunikację na płaszczyźnie społeczno-publicznej dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym — mówi Zdzisław Karwowski, prezes spółki BIT.

Według niego, najtrudniejszym kryterium do spełnienia w tym konkursie jest posiadanie przez firmę produktu, który miałby szanse przebić się na rynkach zagranicznych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Maluchom będzie łatwiej podbić świat