Maluchy mają apetyt na Amerykę

Dorota Zawiślińska
06-08-2018, 22:00

50 firm ma szansę na granty i pomoc ekspertów w podboju Stanów Zjednoczonych, Kanady i Meksyku.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zamknęła pierwszy nabór z programu Polskie Mosty Technologiczne (PMT). Do rządowej agencji wpłynęło 70 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę 13,9 mln zł.

— Celem PMT, czyli poddziałania 3.3.1 programu Inteligentny Rozwój, jest wsparcie ekspansji zagranicznej sektora MŚP. Większość wniosków o dotacje pochodzi od mikroprzedsiębiorców. To sygnał, że najmniejsze firmy podchodzą dojrzale do robienia biznesu i wiedzą, ile można wygrać za granicą. Chcemy wykorzystać ich potencjał — mówi Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH, organizatora konkursu.

Każdy beneficjent dostanie grant w wysokości 200 tys. zł, a także pomoc ekspertów w opracowaniu strategii ekspansji. — W pierwszym naborze przedsiębiorcy skorzystają z wiedzy i kontaktów biznesowych naszych specjalistów działających w biurach w USA, Toronto i Mexico City — wyjaśnia Krzysztof Senger.

Zwraca uwagę, że NAFTA (Północnoamerykański Układ Wolnego Handlu) jest największym na świecie obszarem wolnego handlu. Zamieszkuje go ponad 360 mln konsumentów. Na zwiększenie potencjału tego rynku wpływa m.in. porozumienie liberalizujące handel Unii Europejskiej z Kanadą, zawarte jesienią ubiegłego roku.

— CETA, czyli Kompleksowa Umowa Gospodarczo-Handlowa, to jedna z najważniejszych umów handlowych Unii Europejskiej. Łagodzi ona wiele barier pozataryfowych. Eksperci naszego biura w Toronto wiedzą, jak pomóc polskim firmom wykorzystać tę szansę — podkreśla wiceprezes PAIH.

Pilotaż programu trwał ponad dwa miesiące. Obejmował Stany Zjednoczone, Kanadę i Meksyk.

— Większość wniosków dotyczyła eksportu do USA. Szczególnie satysfakcjonują nas aplikacje przedsiębiorców, którzy chcą wyruszyć na podbój dwóch pozostałych rynków — zaznacza Krzysztof Senger.

Pilotaż poprzedziło seminarium, podczas którego specjaliści zwracali uwagę na aspekty formalnoprawne w planowaniu ekspansji zagranicznej, a także związane z analizą rynku docelowego, badaniem potencjału firmy i jej produktów. Teraz eksperci programu PMT sprawdzą wnioski pod względem formalnym i merytorycznym. Dodatkowe punkty otrzymają firmy, których działalność wpisuje się w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji.

— Po ocenie wniosków przyjdzie czas na warsztaty tworzenia szytej na miarę strategii ekspansji. Przedsiębiorców będą wspierać krajowi i zagraniczni eksperci — zaznacza Krzysztof Senger.

Wiceprezes PAIH szacuje, że w pierwszej północnoamerykańskiej części programu weźmie udział maksymalnie 50 firm. Program PMT będzie trwał do 2023 r. Na początku września ruszy nabór dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwinąć skrzydła w Chinach, Japonii i Wietnamie.

Sprawdź program warsztatów „Międzynarodowe kontrakty handlowe”, 28-29.11.2018 , Warszawa >> >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Maluchy mają apetyt na Amerykę