Mapa zagrożeń i szans dla biznesu

opublikowano: 20-10-2019, 22:00

Drobny przedsiębiorca toczy nieustanną walkę z nienasyconym aparatem państwa. PiS trwale zmieniło kierunek polityki społecznej.

W swoim mniemaniu buduje państwo dobrobytu — gromadzi prywatne pieniądze, po czym je dystrybuuje wśród wybranych grup. Każda partia chce tę politykę kontynuować. Co to oznacza?

associate partner w People Advisory Services EY Polska, współtwórca programu #HRWaveEY
Wyświetl galerię [1/9]

DR KAROL RAŹNIEWSKI

associate partner w People Advisory Services EY Polska, współtwórca programu #HRWaveEY

— Przyszli miesiąc temu, nawet przepisów nie znają, nie są przygotowani do kontroli, ale siedzą i szukają, może coś znajdą, może grzywnę wlepią — mówi jeden z drobnych przedsiębiorców o trwającej kontroli.

Inny też narzeka — właśnie płaci karę, bo nie zauważył drobnej zmiany. Konia z rzędem temu, kto wie, czym skończy się prowadzenie biznesu w takim rygorze. Większy przedsiębiorca z obawą czeka przede wszystkim na radykalny wzrost płacy minimalnej, choć przyznaje, że mógłby płacić pracownikom więcej. Szykuje się do lekkich zwolnień i inwestycji w automatyzację.

— W końcu wydasz zaskórniaki, koniunktura się trochę nakręci — komentuję zadowolony.

W odpowiedzi trudno jednak dopatrzyć się entuzjazmu. Wyda tyle, ile musi, żeby zachować to, co ma. Ambicji bycia większym brak. Jest tylko stan błogiego samozadowolenia wynikający z osiągnięcia odpowiedniego szczebelka na drabinie konsumpcji. A największy biznesmen? Konsumuje te same problemy co mniejsi, choć na inną skalę. Bacznie obserwuje (mam nadzieję!) zmieniający się w zawrotnym tempie świat — także bardzo odległy. Jak się skończy amerykańsko-chińska wojna handlowa? Gdzieś powstaną luki, które będzie można zapełnić produktami z polskiej fabryki. A może Chińczycy dokończą Jedwabny Szlak i to oni zaleją nas towarem? Ale jakim? Dziś towar to informacja, nowoczesna technologia, innowacje. A Polska? Ma swoje kurczaki — drobiarze znad Wisły są królami Europy! Postęp technologiczny jednak nie czeka, nie czekają też np. zmiany klimatu. Czas podjąć strategiczne decyzje — w tym o budowie infrastruktury przez państwo.

W trzeciej edycji „Zarządzania po polsku” postaramy się nie tylko wskazać mocne i słabe strony polskich menedżerów, ale także narysować mapę zagrożeń i szans dla biznesu. Relacje między aparatem państwa a przedsiębiorcami będziemy opisywać na co dzień w każdym wydaniu „PB”, a bardziej szczegółowo zajmiemy się tym, co wiąże się z pracownikami — kwestią wynagrodzeń, automatyzacji, rekrutacji i różnic między pokoleniami. Nie zabraknie tematów związanych z inwestycjami i innowacjami, bo tylko one pozwolą przetrwać i się wzmocnić, mimo ryzyka nietrafionych decyzji. Przez ostatnie 30 lat w Polsce wyrosło mnóstwo znakomitych przedsiębiorstw, małych i dużych. Wiele dzisiejszych fortun ma korzenie w czasach przełomu, na początku lat 90. W 2015 r., przy okazji pierwszej edycji projektu, pisaliśmy, że polski menedżer świetnie zna rynek, na którym działa, jest pewny siebie i jest mistrzem w obalaniu mitu, że czegoś nie da się zrobić. W 2017 r. określiliśmy wyzwania, które nadal są aktualne. Wskazaliśmy, że czas podjąć strategiczne decyzje o dalszym rozwoju. Minęły kolejne dwa lata — nadeszła chwila prawdy. Za kilka miesięcy przedstawimy kolejny raport.

DR KAROL RAŹNIEWSKI, associate partner w People Advisory Services EY Polska, współtwórca programu #HRWaveEY

Wyzwań nie zabraknie. W długim okresie polscy menedżerowie będą musieli zmierzyć się z kilkoma głównymi wyzwaniami. Wśród nich niezmiennie będzie walka o utrzymanie rentowności w obliczu rosnącej konkurencji — lokalnej i globalnej. W przypadku wojny celnej z Chinami i USA wyzwaniem będzie też poszukiwanie nowych rynków zbytu. Na oczekiwania właścicieli i akcjonariuszy w zakresie rentowności wpływ będzie miała technologia, która z jednej strony wymaga nakładów inwestycyjnych, a z drugiej — powinna owocować wzrostem efektywności produkcyjnej lub usługowej.

Należy też spodziewać się wzrostu roli kapitału ludzkiego i przesuwania się tego zagadnienia w górę agendy zarządów spółek. Już dziś wielu menedżerów uskarża się na brak wykwalifikowanej kadry, trudności z zatrzymaniem pracowników i rosnącą presję płacową. Co ciekawe, dotyczy to nie tylko stanowisk specjalistycznych, ale także podstawowych. Nie ułatwi pracy polskim menedżerom sytuacja demograficzna ani coraz bardziej ograniczony dostęp do pracowników z zagranicy. Spodziewany jest wręcz odpływ pracowników ze wschodu na teren Niemiec i innych krajów zachodniej Europy. Jeszcze ważniejsze będą więc inwestycje w obszar ludzki: aktualizacja wynagrodzeń, poprawa i uelastycznienie warunków pracy (także nieetatowej), kształcenie i rozwój załogi.

Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego

Skuteczne zarządzanie w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie i już dzisiaj możemy powiedzieć, że jest na bardzo wysokim poziomie. Świadczy o tym m.in. wzrost gospodarczy, utrzymujący się od trzech lat powyżej 4 proc. rocznie, oraz najwyższy od czterech lat wzrost inwestycji — o 12,7 proc. Jesteśmy w bardzo ważnym momencie rozwoju gospodarczego, którego tempo należy utrzymać. Najważniejsze jest jednak, aby osoby zarządzające firmami realizowały wizję i strategię wspólnie z ludźmi, którzy podążają za liderami. Jako państwowy bank rozwoju wspieramy w tym polski biznes i w partnerskiej współpracy z innymi instytucjami finansowymi budujemy efektywny ekosystem wspomagający firmy.

Janusz Władyczak, prezes KUKE

Polskim menedżerom nie brakuje wiedzy, umiejętności, siły charakteru i zdolności adaptacji do szybko zmieniających się warunków rynkowych, w tym nowych regulacji. Z perspektywy KUKE widzę jednak pewną ostrożność, a nawet niechęć do odważniejszego myślenia o ekspansji międzynarodowej. Polscy przedsiębiorcy dobrze czują się na rodzimym rynku i na zdobyciu tutaj pozycji poprzestają. Dotychczasowy wzrost eksportu Polski to zasługa przede wszystkim dużych firm stanowiących część zagranicznych korporacji, co — miejmy nadzieję — będzie ulegało zmianie.

Adam Góral, prezes Asseco

Ostatnie lata gospodarczej hossy oznaczały dla wielu polskich menedżerów wyzwania związane z dynamicznym rozwojem ich firm — zwiększającą się skalę działalności, zatrudnienia i inwestycji. Dziś coraz głośniej mówi się jednak o nadchodzącym spowolnieniu gospodarczym, które ma ostudzić rozgrzany biznes. Na ten scenariusz można i trzeba przygotować odpowiednie strategie. Kolejnym długoterminowym wyzwaniem dla rodzimych menedżerów jest pozyskanie i utrzymanie dobrych pracowników. W spółkach takich jak Asseco to ludzie są najważniejszym zasobem, tworzącym know-how firmy, a dziś walczymy o nich z konkurencją z całego świata.

Jacek Siwiński, prezes Velux Polska

Zadowoleni z krótkoterminowych wyników menedżerowie mogą przeoczyć zmiany zachowań konsumenckich lub powstanie nieoczywistej konkurencji. Postępująca digitalizacja rodzi ogromny potencjał dostarczania klientom nowych korzyści lub obsługi ich w innym niż tradycyjny modelu biznesowym. Firmy i menedżerowie zbyt często zakochani są w swoich produktach, a powinni myśleć kategoriami klientów i ich zmieniających się potrzeb. W dzisiejszych czasach trzeba być otwartym nie tylko na częste zmiany, ale też szukanie nowych modeli biznesowych — a właściwie trwać w ciągłej zmianie i nieprzerwanym procesie uczenia się. Do tego potrzebny jest zaangażowany zespół, który ma tzw. kompetencje przyszłości, polegające na ciągłym pozyskiwaniu nowej wiedzy z zewnątrz, umiejętności zwinnej współpracy i ciągłego dostosowywania się.

Michał Krupiński, prezes Banku Pekao

Ostatnie 30 lat w historii Polski to przykład udanej transformacji gospodarczej. Jednak dziś przed nami nowe wyzwania, które niesie ze sobą cyfryzacja i rewolucja 4.0, chyba najszybsza w sektorze bankowym. Zmiany te wymagają nowego podejścia do zarządzania. Organizacje muszą zdefiniować fundamentalne, globalne trendy, które wpływają na biznes, i nauczyć się je wykorzystywać. Należą dziś do nich AI, big data i automatyzacja. Wyzwaniem dla menedżerów jest stworzenie warunków, aby tę technologiczną rewolucję wdrożyć, w tym stworzyć zespół, który elastycznie i efektywnie zareaguje nie tylko na zmiany technologiczne, ale też społeczne i geopolityczne.

Sławomir Ronkowski, dyrektor komunikacji LPP

Dzięki sprzyjającej koniunkturze gospodarczej wiele polskich firm wykorzystało swoją szansę. Wyzwaniem stało się jednak dotrzymanie kroku postępującym zmianom. W LPP receptą na stabilizację w zmieniającym się otoczeniu jest rodzinny charakter firmy i społeczna odpowiedzialność. Znajdują one odzwierciedlenie w stylu zarządzania — zaangażowaniu pracowników we współtworzenie firmy oraz zarządu w codzienną pracę zespołu. Partnerskie relacje i wierność wartościom są dla nas gwarancją bezpieczeństwa i rozwoju.

Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen

Miarodajną oceną skuteczności zarządzania przedsiębiorstwem jest opłacalność realizowanych inwestycji. Trwająca obecnie dobra koniunktura to najlepszy czas na podejmowanie kluczowych decyzji biznesowych i ich wdrażanie. Inwestycje zrealizowane w trakcie hossy będą stanowić o przewadze konkurencyjnej w trudniejszych ekonomicznie czasach. Coraz wyraźniej widać, że polscy menedżerowie korzystają z innowacyjnych rozwiązań będących owocami dynamicznego rozwoju gospodarczego ostatnich lat.

Tomasz Wozowicz, CEO Press Glass

Menedżerowie polskich spółek wciąż nastawieni są na bardzo mocny wzrost, bo w wielu wypadkach nasi europejscy czy światowi konkurenci mają silniejszą pozycję rynkową, wynikającą w dużym stopniu z ich skali działania. Rozwój, a co za tym idzie dywersyfikacja produktów i usług, które oferujemy, branż, wśród których jesteśmy obecni, oraz rynków, na które docieramy, powoduje, że stajemy się coraz bardziej odporni na kryzysy. Żyjemy w świecie ciągłych, przyspieszających i zaskakujących zmian. Trzeba więc budować nowoczesne, dynamiczne i elastyczne organizacje mające zdolność do szybkich zmian. Firma, którą obecnie zarządzam, przechodziła kilkakrotnie przez ogólne kryzysy gospodarcze lub kryzysy w branży, w której działa, była jednak w stanie przejść przez nie stosunkowo bezpiecznie, a nawet czasem wykorzystywała je do dodatkowych inwestycji i zwiększania możliwości produkcyjnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Goralewski, zastępca redaktora naczelnego

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy