Menedżer jak pigułka na stres

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 09-02-2015, 00:00

Im bardziej stresujące środowisko pracy, tym mniejsza efektywność pracowników i gorsze wyniki przedsiębiorstwa

Stres mobilizuje do działania, ale w nadmiarze szkodzi. Prowadzi do wyczerpania emocjonalnego, zmęczenia, obniżenia odporności i wielu chorób. Warto się sobie przyjrzeć — poznać sytuacje, które wywołują stres, i reakcje na nie. Ale i biznes nie może sobie pozwolić na jego ignorowanie. Bo powoduje absencje i zmniejsza produktywność ludzi.

Mało który menedżer wie, że to od niego w dużej mierze zależy, jaki 
psychiczny koszt ponoszą pracownicy — przez złą komunikację, organizację
 pracy, niejasne zasady wynagradzania, nieefektywne procedury, brak 
otwartości na ich pomysły.
Zobacz więcej

ZAOPIEKUJ SIĘ MNĄ:

Mało który menedżer wie, że to od niego w dużej mierze zależy, jaki psychiczny koszt ponoszą pracownicy — przez złą komunikację, organizację pracy, niejasne zasady wynagradzania, nieefektywne procedury, brak otwartości na ich pomysły. iStock

Czyj to problem

— Źródła stresu mogą być wewnętrzne i zewnętrzne. Pierwsze wynikają z pewnych ograniczeń osobowościowych. Np. osoby narcystyczne nadmiernie próbują dostosować się do oczekiwań innych, osoby zadaniowe muszą wciąż się wykazywać, osoby lękowe często automatycznie wycofują w różnych sytuacjach, wywołując u siebie duży stres. Kolejnym jego wewnętrznym źródłem jest niewłaściwy wybór zawodu, wykonywanie zadań niezgodnych z kompetencjami lub praca niezgodna z wyznawanymi wartościami. Zewnętrzne źródła są związane z niestabilną sytuacją w firmie, niewłaściwym zarządzaniem lub osobowością szefa, a także z konfliktami w zespole — wylicza Justyna Glińska, psycholog z Poradni Centrum — Ja.

Mało który menedżer wie, że to od niego w dużej mierze zależy, jaki psychiczny koszt ponoszą pracownicy — przez złą komunikację, organizację pracy, niejasne zasady wynagradzania, nieefektywne procedury, brak otwartości na ich pomysły.

— Wielu menedżerów nie jest przygotowanych do pełnienia roli zarządczej, wielu ze względów osobowościowych się do tego nie nadaje. A to nie tylko źle wpływa na zespół, ale wywołuje też silny stres u nich samych — twierdzi psycholog.

Jak sobie radzić

Stresu nie da się całkiem wyeliminować. Co zatem można robić?

— Podstawą jest praca nad sobą i rozpoznanie źródeł stresu. Już to dużo daje, bo odzyskujemy poczucie wpływu i możemy szukać rozwiązań. Ale warto też, aby pracodawcy byli bardziej uważni na to, co się dzieje w zespołach, odpowiednio reagowali. Ważne jest wyważenie wartości życiowych, oddzielenia spraw zawodowych od osobistych oraz umiejętność relaksu i regeneracji. Są osoby, które nie potrafią wyłączyć umysłu z trybu rozwiązywania zadań i korzystać z przyjemności. Takich sposobów można i warto się nauczyć. Służą temu różnego rodzaju treningi relaksacyjne, a innym, szybkim sposobem na rozładowanie napięcia i stresu jest oczywiście aktywność fizyczna — wskazuje Justyna Glińska.

Coraz więcej firm wprowadza programy prozdrowotne. Niektóre organizują badania nmedyczne, warsztaty psychologiczne, tworzą miejsca wypoczynku. Wiele finansuje pracownicze drużyny sportowe. Ruch rozładowuje stres, ale chodzi też o usprawnienie komunikacji między ludźmi z różnych komórek organizacyjnych. Magdalena Warzybok, dyrektor praktyki Talent w firmie doradczej Aon Hewitt, twierdzi, że na Zachodzie, zwłaszcza w USA, coraz częściej mówi się o znaczeniu umiejętności regeneracji sił przez menedżerów.

— Korporacje edukują ich w tej sprawie. Organizują dla nich kursy racjonalnego odżywania się. Wiele dba o przerwy regeneracyjne podczas wielogodzinnych spotkań i narad. Na spotkaniu parterów firm doradczych i prawniczych na Harwardzie widziała, że największe zainteresowanie budziły tematy dotyczące równowagi między pracą a życiem osobistym i budowania kariery, która nie wypala — opowiada Magdalena Warzybok.

Prezes się regeneruje

Pani dyrektor z Aon Hewitt twierdzi, że prezesi w Polsce coraz częściej uprawiają sport.

— To dobrze, bo nie dość, że umieją zarządzać swoim czasem, by móc uprawiać sport, to wiedzą też jak ważne są pasje i regeneracja oraz właściwe odżywanie. Nie dziwi ich, że pracownik je obiad, zamiastszybko kończyć zadanie — mówi Magdalena Warzybok.

Dlatego doradcy z Aon Hewitt sugerują firmom, żeby to od menedżerów zacząć działania prozdrowotne.

— Niestety, pracodawcy często nie rozumieją wagi relacji przełożony — podwładny, które, jak wynika z naszych Badań Najlepsi Pracodawcy, są najmocniejszym źródłem stresu w firmach. Radzimy, aby najpierw edukować menedżerów. Dopiero potem można szukać kolejnych źródeł stresu i starać się je ograniczać — wyjaśnia Magdalena Warzybok. Inny problem to przeładowanie informacjami, co nie tylko wzmaga stres, ale i uniemożliwia koncentrację.

— A pracownik, który ciągle przerzuca uwagę z zadania na zadnie jest mało efektywny. Myślę, że umiejętność zarządzania informacjami i sobą w ich natłoku będzie wkrótce bardzo poszukiwaną kompetencją. A osoby, które będą ją posiadały, będą po prostu zdrowsze — sumuje Magdalena Warzybok.

Jak zarządzać stresem w miejscu pracy

  1. Zwiększać kompetencje menedżerskie, umiejętności komunikacyjne, inwestować w umiejętności zarządzania sobą przez menedżerów (działania pod presją, koncentracji, zarządzaniem własnym stresem, szybkiej regeneracji).
  2. Zwiększyć poczucie wpływu pracowników na rzeczywistość, dobrze informować, uwzględnić ich sugestie i opinie, angażować do rozwiązywania problemów i usprawniania procesów i procedur, zwiększać uprawnienia do podejmowania decyzji.
  3. Zapewnić sprawiedliwe i przejrzyste środowisko pracy, tłumaczyć powody decyzji, postępować spójnie w stosunku do wszystkich pracowników.
  4. Dobrze komunikować zasady wynagradzania — przejrzystość i spójność systemu płac.
  5. Budować prozdrowotną kulturę w firmie — zapewnić dostępu do usług medycznych, promować zdrowy styl życia, organizować miejsca regeneracji dla pracowników, dbać o możliwość zjedzenia posiłku.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu