Menedżerowie idą do szkół

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2016-05-18 22:00

Studia MBA w Polsce oferują prestiż, wiedzę i kontakty, a kosztują tyle, co średniej klasy samochód.

31,8 tys. zł Taki jest średni koszt programów MBA w Polsce. Wzrósł w ciągu roku o ok. 4 proc., choć zdecydowana większość szkół nie podniosła cen.

Tegoroczni kandydaci na studia MBA mają do dyspozycji 63 programy, o jeden mniej niż w roku ubiegłym — wynika z najnowszych badań zrealizowanych przez MBA Portal. Najwięcej programów oferują warszawskie uczelnie (24), następnie wrocławskie (osiem), poznańskie i krakowskie (po sześć). W tym roku nie uruchomiono żadnych nowych programów. To sytuacja, która nie była notowana od sześciu lat. Najpopularniejszymi programami MBA są studia Executive MBA (44 proc.). Największym wzięciem cieszą się te w języku polskim i angielskim (38 proc.). Na kolejnych pozycjach uplasowałysię programy prowadzone tylko po angielsku (30 proc.) i wyłącznie po polsku (28 proc.). Większość programów prowadzonych jest we współpracy z zagranicznymi uczelniami, a podstawa do przyjęcia to głównie rozmowa kwalifikacyjna (76 proc.). Niezmiennie wśród warunków rekrutacji duże znaczenie ma doświadczenie zawodowe — średni wymagany staż pracy wynosi trzy lata. Na ponad połowie programówkandydaci muszą zdać wewnętrzne testy sprawdzające znajomość języka obcego i zdolności matematyczno-logiczne.

— Studia MBA to niewątpliwy prestiż, wiedza, przepustka do kolejnych szczebli kariery, ale także nowe znajomości, które warto podtrzymywać i umacniać w przyszłości — mówi Jakub Leszczyński, szef MBA Portal. Ale coś za coś — średni koszt programów menedżerskich w Polsce wynosi 31,8 tys. zł, co oznacza wzrost o około 4 proc. rok do roku, choć większość szkół (85 proc.) nie zmieniła swoich opłat. Zaś te, które się na to zdecydowały, podniosły czesne o około 9 proc. Najwyższa podwyżka sięgnęła aż 17 proc. Większość studentów płaci za studia z własnej kieszeni, bo pracodawcy coraz rzadziej skorzy są do choćby częściowego finansowania edukacji swoich menedżerów. © Ⓟ