Menedżerowie słuchają rad sztucznej inteligencji

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-05-01 20:42

Prawie połowa liderów firm uwzględnia sugestie AI podczas podejmowania strategicznych decyzji, a jeszcze więcej korzysta z jej pomocy przy prostych i mechanicznych zadaniach.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Do czego przedsiębiorcom potrzebna jest sztuczna inteligencja?
  • W jakich obszarach firmy korzystają z rozwiązań opartych na AI?
  • Jak wygląda przyszłość sztucznej inteligencji w Polsce?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z potencjału sztucznej inteligencji (AI). Dotyczy to każdej branży. Z raportu SAP pt. „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu przemysłu 5.0” wynika, że ponad połowa badanych firm (54 proc.) wykorzystuje sztuczną inteligencję podczas zadań mechanicznych, 54 proc. zleca jej proste czynności, a 42 proc. posiłkuje się nią podczas podejmowania strategicznych decyzji. Zaskakiwać może tak wysoki odsetek badanych deklarujących wspieranie się AI przy strategicznych decyzjach. To potwierdza, że staje się ona coraz bardziej integralną częścią funkcjonowania przedsiębiorstw.

W których obszarach polskie firmy najczęściej korzystają ze sztucznej inteligencji? Z badania wynika, że przede wszystkim w marketingu (45 proc.) i obsłudze klienta (42 proc.). Niewiele mniejszy odsetek przedsiębiorców (38 proc.) stosuje ją w e-commerce. Z kolei 32 proc. firm wspiera się sztuczną inteligencja podczas planowania i analizy finansowej.

Poznaj program szkolenia online "AI dla MŚP" >>

Pracownicy są sceptyczni

Przedsiębiorcy postrzegają sztuczną inteligencję jako innowacyjne narzędzie optymalizujące operacje biznesowe i zwiększające konkurencyjność firmy na rynku. Jednocześnie napotykają wiele przeszkód podczas jej stosowania. Największym wyzwaniem związanym z wdrożeniem AI w firmach nie są bariery finansowe ani techniczne, ale obawy pracowników. Prawie 40 proc. menedżerów wskazuje je jako główny problem utrudniający maksymalne wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji. 34 proc. respondentów uważa, że największym wyzwaniem są braki kompetencyjne w przedsiębiorstwie, z kolei 33 proc. wskazuje na niepewną sytuację prawną i regulacyjną w kontekście AI. Jakie jeszcze problemy wymieniają menedżerowie? Między innymi koszty wdrożenia oprogramowania (31 proc. wskazań) i trudną integrację z obecnie używanymi rozwiązaniami (28 proc.).

Jednak utrudnienia związane z wdrożeniem narzędzi AI nie odstraszają przedsiębiorców. SAS postanowił sprawdzić, co stanowi największą zachętę do inwestowania w rozwój rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Z badania wynika, że kluczowe motywacje przedsiębiorców dotyczą kwestii poprawy szybkości działania, maksymalnego wykorzystania potencjału zasobów ludzkich oraz korzyści finansowych. Cztery na 10 firm chce inwestować w AI, żeby optymalizować czas pracy zespołu. Z kolei 38 proc. motywuje do implementacji sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwie perspektywa osiągnięcia wyższej efektywności kosztowej. Co jeszcze wymieniają menedżerowie? Między innymi konieczność szybkiej optymalizacji kosztów funkcjonowania firmy (36 proc. wskazań), oczekiwania klientów dotyczące nowoczesnej oferty (34 proc.) i uwolnienie czasu pracowników, które pozwoli oddelegować ich do wykonywania bardziej angażujących zadań.

Przyszłość AI w Polsce

Menedżerowie przewidują, że w najbliższym czasie nakłady firm na rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji będą rosły. Gdzie będzie to najbardziej dostrzegalne?

– Przewidujemy, że w najbliższych dwóch latach największy wzrost inwestycji w AI nastąpi w obszarach bezpieczeństwa, przechowywania i zarządzania danymi oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Raport pokazuje dużą chęć polskich firm do inwestowania w sztuczną inteligencję oraz wielką potrzebę inwestycji w edukację pracowników, ponieważ aż 39 proc. z nich widzi w AI nie szansę, a zagrożenie – podkreśla Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska.

Jednocześnie badani mają świadomość, że firmy nieinwestujące w AI będą tracić dystans do konkurencji (opinia 59 proc. ankietowanych) i podkreślają konieczność adaptacji do szybko zmieniającego się środowiska biznesowego. Zdają sobie sprawę, że wraz z rosnącym zainteresowaniem i inwestycjami w sztuczną inteligencję ich przedsiębiorstwa będą musiały zmierzyć się z wyzwaniami etycznymi, regulacyjnymi i społecznymi.