Czytasz dzięki

Mercedes i Volvo liderami akcji serwisowych

opublikowano: 21-10-2020, 22:00

W ciągu trzech kwartałów 2020 r. UOKiK ogłosił 133 akcje przywoławcze. Do serwisów wezwano blisko 204 tys. samochodów.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podliczył, że od stycznia do końca września 2020 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) średnio co dwa dni ogłaszał akcję przywoławczą, czyli wezwanie do serwisu na naprawę wady fabrycznej auta na koszt producenta. W sumie było ich 133 — o 12 mniej niż przed rokiem. W tym roku weryfikacji muszą poddać się modele 25 marek. Najwięcej akcji (19) dotyczyło samochodów Mercedesa (19 akcji), a następne były, ex aequo, Toyota i Ford (po 12). Pod względem liczby wezwanych aut zdecydowanie przoduje Volvo.

Marka wezwała w tym roku do serwisów blisko 61,3 tys., czyli niemal jedną trzecią wszystkich aut wezwanych w tym roku do serwisu. Szwedzkiej marki dotyczyła też rekordowa pod względem skali akcja przywoławcza, która objęła ponad 38,8 tys. pojazdów — aż 10 modeli (S80, S80L, V70, XC70, S60, S60CC, S60L, V60, XC60, S60CC). W lipcu 2020 r. Volvo poinformowało, że w tych modelach, wyprodukowanych w latach 2007-20, wytrzymałość linki mocującej przedni pas bezpieczeństwa może się z czasem zmniejszać, co może prowadzić do niewystarczającego podtrzymania przedniego pasa w razie wypadku. W ramach akcji mocowanie pasa bezpieczeństwa podlega wymianie. Najmniejsze jednorazowe akcje, obejmujące po pięć samochodów, ogłosiły dwie marki — Opel i Ford.

W przypadku Opla w grę wchodziło sprawdzenie połączenia śrubowego haka holowniczego w Grandlandzie X. Ford z kolei wezwał pięciu właścicieli nowej Pumy do sprawdzenia złączy akumulatora hybrydowego. Według prawa przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 tys. zł. Przedsiębiorca zobowiązany jest również powiadomić właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu przeprowadzenia naprawy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane