„Miedź straciła moc prognostyczną”

Notowania metalu, o którym traderzy mówią, że ma doktorat z ekonomii, straciły związek ze stanem światowej gospodarki, zauważa agencja Bloomberg.

"Choć miedź znajduje zastosowanie wszędzie od motoryzacji po hydraulikę, to jednak pozycja metalu jako papierka lakmusowego kondycji globalnej gospodarki została podkopana, kiedy jedynym dominującym konsumentem metalu stały się Chiny” – zauważa agencja w komentarzu.

Obecnie Chiny zużywają aż pięciokrotnie więcej metalu niż drugie na liście najważniejszych konsumentów USA. W rezultacie pogarszające się dane makro napływające z Państwa Środka oraz obawy przed falą niewypłacalności przyczyniły się do najgorszego początku roku na rynku miedzi od początku notowań kontraktów na surowiec na giełdzie Comex w 1988 r. W niespełna trzy miesiące surowiec stracił jedną ósmą wartości, notując najniższy kurs od czterech lat. W ostatnich szesnastu kwartałach ceny miedzi szły w tą samą stronę, co tempo globalnego wzrostu gospodarczego, w zaledwie sześciu przypadkach.

- Przecena na rynku miedzi ma więcej wspólnego z kondycją gospodarki chińskiej niż jest rzeczywistym sygnałem ostrzegawczym dla gospodarki światowej. W naszym scenariuszu motorem wzrostu na świecie będzie gospodarka USA i nie sądzimy, żeby w tej sytuacji miedź dobrze odzwierciedlała globalną sytuację gospodarczą – komentuje dla Bloomberga Caroline Bain, analityk biura Capital Economics.

W styczniu Międzynarodowy Fundusz Walutowy podniósł prognozę tegorocznego wzrostu na świecie do 3,7 proc., najszybszego tempa od 2011 r. Tymczasem zapasy miedzi w magazynach monitorowanych przez giełdę w Szanghaju zwiększyły się od grudnia aż o 70 proc.

- Uznawanie miedzi za barometr globalnej gospodarki jest nieco mylące. Ożywienie w amerykańskim przemyśle motoryzacyjnym i branży nieruchomości nie wystarczy, by zrównoważyć spadający popyt z Chin. Notowania miedzi mówią więc wiele o strukturze wzrostu na świecie, ale nie o zdrowiu globalnej gospodarki jako takim – powiedział Neil Dutta, szef działu analiz gospodarki amerykańskiej w firmie badawczej Renaissance Macro Research.

fot. Bloomberg
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski, Bloomberg

Polecane