Miejsc na zakupy nie zabraknie

  • Marta Sieliwierstow
opublikowano: 21-05-2013, 00:00

W 2013 r. w Europie przybędzie 215 centrów handlowych o łącznej powierzchni około 7 mln mkw.

Z raportu firmy Cushman & Wakefield „Rozwój rynku centrów handlowych w Europie 2013” wynika, że największymi rynkami pod względem zasobów powierzchni handlowej są Francja i Wielka Brytania, na które przypada odpowiednio 16,95 mln mkw. i 16,48 mln mkw. Trzecia w rankingu Rosja z zasobami wynoszącymi 16,47 mln mkw. wkrótce wyprzedzi Wielką Brytanię ze względu na inwestycje planowane w latach 2013-14 o łącznej powierzchni około 2,4 mln mkw.

Podaż planowana w Rosji stanowi prawie jedną czwartą powierzchni handlowej, której budowa w tym czasie jest zaplanowana w Europie. Na drugiej pozycji rankingu rynków, na których przygotowywana jest budowa największej powierzchni handlowej, znalazła się Turcja z ponad 1,5 mln mkw., z czego ponad połowa powstanie w Stambule. Jeżeli wszystkie projekty zostaną ukończone w terminie, Turcja może do końca 2014 r. odnotować wzrost podaży powierzchni handlowej o 23 proc.

— Oprócz Rosji i Turcji dwucyfrowy wzrost podaży do końca 2014 r. możliwy jest także w Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii i na Ukrainie, co świadczy o rosnącym udziale Europy Środkowej i Wschodniej w zasobach powierzchni handlowych na naszym kontynencie — ocenia Neal Best, dyrektor z europejskiego działu badań firmy Cushman & Wakefield.

Według autorów raportu tegoroczna podaż powierzchni handlowej w Europie wyniesie 7 mln mkw. i będzie najwyższa od 2009 r., gdy oddano do użytku 7,8 mln mkw. Wynika to przede wszystkim z faktu, że niektóre inwestycje były opóźnione z powodu trudności z uzyskaniem finansowania i termin ich ukończenia przesunięto z drugiej połowy 2012 r. na 2013 r. W bieżącym roku powstanie 215 nowych centrów handlowych w Europie, w tym 147 w Europie Środkowej i Wschodniej. Ponadto planowana jest rozbudowa 109 obiektów, z czego 77 w Europie Zachodniej. W 2014 r. powierzchnia, która powstanie w 119 nowych i 45 rozbudowywanych centrach handlowych, może wynieść 3,7 mln mkw.

— Polska zajmuje wysokie piąte miejsce w rankingu rynkówoczekujących największego wzrostu podaży w latach 2013- 14. W tym czasie przybędzie u nas około 1 mln mkw. centrów handlowych. W drugiej połowie 2013 r. planowane jest m.in. otwarcie dwóch ważnych obiektów — Galerii Katowickiej oraz Poznań City Centre.

Podobnie jak w całej Europie obserwujemy również opóźnienia w oddawaniu obiektów do użytku, których przyczyną jest przedłużającasię komercjalizacja. Przesuwają się również daty rozpoczęcia nowych dużych inwestycji. Wszystko to sprawia, że oczekiwana kumulacja podaży w Polsce w 2013 r. może rozłożyć się na kilka kolejnych lat, z korzyścią dla stabilności rynku — prognozuje Katarzyna Michnikowska, starszy konsultant z działu wycen i doradztwa polskiego oddziału Cushman & Wakefield.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane