Miliardowy potencjał Cyber_Folksa

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2024-05-21 17:26

Technologiczna grupa z GPW poprawia wyniki, przygotowując się do kolejnych przejęć. Jej możliwości w tym zakresie jeszcze nigdy nie były tak duże.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

– w jakim tempie rośnie cyber_Folks

– jak ocenia swoje tegoroczne perspektywy

– jak rynek przyjął jego nowy produkt, bazujący na AI

– w jaki sposób wylicza swój potencjał akwizycyjny

– jak plany spółki w zakresie przejęć ocenia ekspert

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Notowany na GPW Cyber_Folks oferujący wiele narzędzi do prowadzenia biznesu w internecie od lat jest w czołówce rankingu Giełdowa Spółka Roku, a w ostatniej edycji zajął drugie miejsce m.in. dzięki dobrym perspektywom rozwoju. Nic dziwnego – jest jedną z niewielu dużych spółek, dla której dynamiczna poprawa wyników to standard. W minionym roku zwiększyła przychody o jedną piątą, EBITDA o jedną trzecią, a zysk netto ponaddwukrotnie. W ubiegłym kwartale znów odnotowała poprawę.

Kontynuacja trendu

Sprzedaż spółki wzrosła o 30 proc. r/r (do 144,1 mln zł), EBITDA o 26 proc. (39,7 mln zł), a wynik netto o 71 proc. (24,2 mln zł). To powyżej konsensu prognoz analityków ankietowanych przez PAP. Duża w tym zasługa również obecnego na giełdzie Vercomu, spółki z grupy, która także poprawiła kluczowe wskaźniki o kilkadziesiąt procent, przebijając oczekiwania rynku.

– Jesteśmy zadowoleni z pierwszych miesięcy roku i optymistycznie podchodzimy do drugiego półrocza. Mamy obsesję na punkcie jakości obsługi, co – jak widać po wynikach finansowych – zdecydowanie się opłaca – komentuje Jakub Dwernicki, prezes i założyciel Cyber_Folksa.

W reakcji na wyniki kwartalne kapitalizacja spółki wzrosła podczas wtorkowej sesji o mniej więcej 6 proc. do ok. 2 mld zł. Wzrost w ciągu roku przekracza już 100 proc.

Potencjał AI

Na początku roku Cyber_Folks zaprezentował nowy produkt, czyli _Now: kreator stron internetowych wykorzystujący sztuczną inteligencję (AI). Jest zadowolona z jego przyjęcia przez rynek.

– Zbieramy pierwsze opinie, które są przytłaczająco pozytywne. Mimo kilku tygodni dostępności produktu i braku działań promocyjnych mamy już 650 użytkowników, którzy wygenerowali 2,5 tys. stron. Obie liczby szybko rosną, niemniej jest zbyt wcześnie, by precyzować potencjalną liczbę klientów na koniec roku. Mamy już pierwszych płacących użytkowników, ale pamiętajmy, że produkt startuje od zera. Dlatego choć jego tegoroczne wyniki będą istotne w skali projektu, to w skali wyników całej grupy mogą być widoczne dopiero w przyszłym roku – mówi Jakub Dwernicki.

Cyber_Folks zapowiedział powiększanie bazy treści kreatora (szablonów, zdjęć, wpisów itd.) w zależności od tego, przede wszystkim jacy przedsiębiorcy będą z niego korzystać.

– Do tej pory nie otrzymaliśmy uwag dotyczących istotnych braków funkcjonalności produktu, niemniej mamy bardzo bogatą ścieżkę wprowadzania kolejnych funkcji. Jest za wcześnie, by określać największą grupę klientów i kolejność wdrażania nowości. Na razie najważniejsze jest dla nas skalowanie produktu w Polsce i jego rozwój za granicą – informuje szef Cyber_Folksa.

Wzrost kursu, dywidenda i skup akcji

Cena akcji Cyber_Folksa wzrosła w ciągu roku ponaddwukrotnie do ok. 140 zł. Jego akcjonariusze korzystają na inwestycji nie tylko dzięki drożejącym walorom. W tym roku zarząd spółki zarekomendował wypłatę największej w historii dywidendy w wysokości 21,2 mln zł (1,5 zł na akcję) i zapowiedział, że w następnych latach powinna ona być coraz wyższa. Ponadto pozostałe 6,8 mln zł z zysku netto ma trafić na skup akcji własnych. W związku ze wzrostem kursu władze Cyber_Folksa podwyższyły proponowany poziom ceny maksymalnej za akcję ze 141 do 160 zł.

Akwizycyjny apetyt

Giełdowa spółka zawdzięcza zwielokrotnienie skali działalności w ciągu dekady nie tylko dzięki wzrostowi organicznemu, ale też przejęciom. Szacuje swój potencjał akwizycyjny na koniec roku na ok. 1 mld zł, uwzględniając ok. 85 mln zł wpływów ze sprzedaży 30,3 proc. akcji Profitroomu przejętego przez fundusz MCI.

– Nie planujemy emisji akcji ani w Cyber_Folksie, ani w Vercomie. Potencjał wynika z działalności operacyjnej, sprzedaży Profitroomu i możliwości uzyskania finansowania dłużnego. Na koniec roku nasze zadłużenie może spaść do zera, a dopuszczamy przejściowy wzrost wskaźnika długu netto do EBITDA do poziomu 3-3,5x. Uwzględniając to, poziom zysku EBITDA z programu ESOP oraz historyczne wyceny, przy jakich dokonywaliśmy przejęć, szacujemy potencjał akwizycyjny nawet na 1 mld zł – tłumaczy Robert Stasik, wiceprezes Cyber_Folksa.

Podkreśla, że spółka bardzo dynamicznie rośnie organicznie dzięki rozwijaniu własnych produktów, dlatego mimo poważnej analizy celów do kupienia nie narzuca sobie presji i konkretnych terminów. Dotychczas największą transakcją grupy było przejęcie MailerLite’a w połowie 2022 r. za 83 mln EUR przez Vercom. Jakub Dwernicki przyznał w styczniu w rozmowie z PB, że kolejna może być porównywalna.

– Akwizycja MailerLite’a była spektakularna, a co ważniejsze – zrobiła dużo dobrego dla naszego biznesu. Trudno będzie przebić tę transakcję. Choć analizujemy również zagraniczne podmioty o sporej skali działalności, to nie skupiamy się na widoczności samej transakcji, tylko na zbudowaniu dzięki niej jak największych korzyści dla naszych klientów i akcjonariuszy – mówi Jakub Dwernicki.

Okiem eksperta
Ambitny plan podparty osiągnięciami
Konrad Księżopolski
dyrektor wykonawczy w Haitong Banku
Ambitny plan podparty osiągnięciami

Potencjał akwizycyjny Cyber_Folksa może robić wrażenie. Jest wynikiem systematycznej i bardzo dynamicznej poprawy wyników od wielu kwartałów oraz ostatniej dezinwestycji Profitroomu. A szacując potencjał akwizycyjny finansowany długiem, firma zapewne uwzględnia też zysk EBITDA potencjalnego celu.

Cyber_Folks to bardzo dobrze zarządzana spółka z dobrymi produktami. Sądzę, że akwizycja MailerLite’a rozbudziła apetyt i globalne aspiracje władz oraz właścicieli. Dotychczas Cyber_Folks dokonał wielu przejęć, ale w większości w Polsce i w dość homogenicznym obszarze hostingowym. Transakcje z MailerLite'em i Profitroomem wychodziły poza podstawowy biznes i obie okazały się bardzo udane. Statystycznie niektóre kupowane spółki wymagają różnych form restrukturyzacji, zmiany kultury korporacyjnej itd. Akwizycyjne osiągnięcia Cyber_Folksa zmniejszają to ryzyko, ale nie eliminują w całości.