Minirewolucja w VAT

Iwona Jackowska
25-03-2013, 00:00

Wzrośnie podatek od latte i regionalnych pamiątek. Fiskus obciąży też materiały reklamowe, chyba że będą bardzo tanie

Na przygotowanie się do kolejnych zmian w podatku od towarów i usług (VAT) przedsiębiorcy mają już niewiele czasu. W poniedziałek, 1 kwietnia wejdzie w życie pierwsza część przepisów obszernej nowelizacji ustawy o VAT, uchwalonej w grudniu 2012 r.

Prezenty, katalogi

Prawdziwa rewolucja w rozliczaniu VAT czeka firmy dopiero w przyszłym roku. Jednak już za tydzień zaczną obowiązywać przepisy, które mają wpływ na obciążenie tym podatkiem. Niestety, w większości niekorzystne dla podatników. Nie dość, że — mimo zapowiedzi — nie podniesiono limitów zwolnień z VAT dla prezentów o małej wartości, to na dodatek objęto tym podatkiem przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, jeżeli ich łączna wartość w roku podatkowym przekroczy 100 zł na jedną osobę, a w przypadku nieprowadzenia ich ewidencji — gdy jednostkowa cena lub koszt wytworzenia będzie większa niż 10 zł.

Jednocześnie wprowadzono zastrzeżenie, że drobne upominki nie podlegają opodatkowaniu wtedy, gdy cel ich wręczenia wiąże się z prowadzoną działalnością. Jak wyjaśnia Tomasz Grunwald, doradca podatkowy, partner i szef zespołu ds. VAT w KPMG, przekazywanie takich prezentów ma mieć charakter promocyjny. Takie ograniczenia przy kwalifikowaniu prezentów i reklamówek mogą w praktyce wymagać od podatników samonaliczania podatku od części tego rodzaju materiałów.

Dotyczy to także próbek towarów przekazywanych nieodpłatnie. Również w przypadku próbek wprowadzono ograniczenie, że są wolne od VAT tylko pod warunkiem ich przekazywania do celów związanych z prowadzoną działalnością. Zawężono przy tym definicję próbek wolnych od VAT.

W ocenie Tomasza Grunwalda jest to najważniejsza ze zmian wchodzących w życie w kwietniu br. Według nowych przepisów, podatkowi nie będą podlegały wyłącznie te, które mają służyć promocji towarów. Zgodnie z nową definicją, identyfikowalny jako próbka ma być egzemplarz towaru lub jego niewielka ilość, który pozwala na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci. A celem wręczenia ma być promowanie sprzedaży danego towaru lub określenie jego właściwości. Próbka nie może służyć zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego.

Stawki w górę

Kilka grup towarowych obejmą podwyżki. Preferencyjną 8-procentową stawkę VAT zastąpi podatek w wysokości 23 proc. Chodzi o sprzedaż wełny szarpanej, niektórych odpadów zwierzęcych niejadalnych, wyrobów sztuki ludowej oraz rękodzieła, rzemiosła ludowego i artystycznego, usługi związane z nagraniami wideo czy projekcją filmów, usługi radia i telewizji kablowej. Podstawową stawkę trzeba będzie także stosować do napojów na bazie naparu kawy lub herbaty, niezależnie od jego procentowego udziału w przygotowywanym napoju. Czyli cappuccino czy latte, wokół których było wiele wątpliwości, już na pewno mają podlegać najwyższemu opodatkowaniu VAT. Znowelizowana ustawa zwalnia z obecnego warunku podania numeru VAT UE podatnika oraz jego kontrahenta na fakturze dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT), czyli ich sprzedaż w obrębie krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Jego brak nie pozbawi już możliwości zastosowania dla takich transakcji stawki VAT w wysokości 0 proc. Złagodzono też inny wymóg. Obecnie przedsiębiorca dokonujący dostawy musi być już zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Po 1 kwietnia ta rejestracja (dla celów handlu wewnątrzwspólnotowego) będzie wymagana najpóźniej w momencie składania deklaracji podatkowej uwzględniającej dostawę, a nie w chwili sprzedaży.

33% Tylu marketerów przebadanych przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych uważa gadżety, upominki reklamowe i foldery za najskuteczniejszy i najtańszy nośnik reklamy. Po 1 kwietnia ten obraz się zmieni, bo drobiazgi mogą zdrożeć o jedną piątą.

Ważniejsze zmiany od 1 kwietnia 2013 r.

wprowadzenie definicji terenów budowlanych, która odwołuje się do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i decyzji o warunkach zabudowy — rozwiewa wątpliwości co do zakresu zwolnień podatkowych

zmiany w opodatkowaniu nieodpłatnego przekazania towarów, w tym prezentów, reklamówek, próbek

modyfikacja definicji działalności gospodarczej — przesądza, że nie zalicza się do niej czynności okazjonalnych związanych z działalnością gospodarczą, np. jednorazowej sprzedaży

zwolnienie z VAT tylko powszechnych usług pocztowych świadczonych przez podmiot zobowiązanych do ich świadczenia

objęcie podstawową stawką VAT niektórych wyrobów i usług złagodzenie warunków stosowania 0 proc. VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych

Rewolucyjne zmiany od 1 stycznia 2014 r.

zmiana momentu powstania obowiązku podatkowego — pojawi się z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi (z wyjątkami), już nie będzie zależał od wystawienia faktury

zmiana definicji podstawy opodatkowania — będzie nią wszystko, co stanowi zapłatę dla dostawcy lub usługodawcy, którą otrzymał lub ma otrzymać

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Minirewolucja w VAT