Czytasz dzięki

Mobilizacja firm dzięki pandemii

opublikowano: 12-07-2020, 22:00

Co trzeci przedsiębiorca w ostatnim czasie znacznie zmienił strategię biznesu.

Firma Warsaw Equity Group sprawdziła, jakie nastroje panowały w przedsiębiorstwach pod koniec drugiego kwartału tego roku. Okazuje się, że aż 45 proc. badanych w tym czasie przeżywało trudności w prowadzeniu biznesu, a 11 proc. było zmuszonych zredukować liczbę pracowników. Jednocześnie dla prawie co piątego przedsiębiorstwa czas pandemii był momentem rozkwitu. Najczęściej dotyczy to większych spółek. Bardzo dobrze radziły sobie podmioty działające w e-commerce. Żadna firma z tej branży uwzględniona w ankiecie nie miała do czynienia z trudnościami, wręcz przeciwnie — większość przeżywała boom na swoje usługi. Świetnie radziły sobie również spółki ułatwiające dostęp do kultury online i firmy z branży IT. Aż 47,8 proc. przedsiębiorców, którzy w minionym roku odnotowali przychód powyżej 5 mln zł, zwiększyło zatrudnienie w trakcie pandemii, podczas gdy wśród firm o obrotach poniżej 1 mln zł — żadna.

Ankietowanych poproszono też o wskazanie aspektów biznesu, będących w obecnej sytuacji największym wyzwaniem. Ponad 61 proc. wskazało na niepewność odnośnie do wartości sprzedaży w nadchodzącym okresie, a 45 proc. na obniżenie popytu na produkty lub usługi. Wśród najmniejszych przedsiębiorstw największym wyzwaniem było finansowanie bieżącej działalności operacyjnej (54,5 proc. wskazań dla firm o obrotach poniżej 1 mln zł vs 21,4 proc. dla firm powyżej 5 mln zł). Niespełna 18 proc. respondentów zadeklarowało, że nie wprowadziło w ostatnim czasie żadnych zmian w swojej strategii. Natomiast aż 82 proc. firm wdrożyło je choćby w niewielkim stopniu. Prawie co trzecia spółka wprowadziła znaczne albo nawet fundamentalne zmiany. Najczęściej rewolucję przeprowadzały najmniejsze firmy. Zmiany dotyczyły głównie opracowania nowych celów biznesowych, sposobów ich realizacji i mierzenia. Prawie co drugi respondent wskazał też na korekty w definiowaniu, kim są klienci firmy.

— W dobrych czasach można długo odsuwać od siebie konieczność zmiany dotychczasowego modelu biznesowego. Pandemia wielu przedsiębiorcom pomogła nie tylko jaskrawo uświadomić potrzebę ich wprowadzenia, ale też zmotywowała do podjęcia bardziej energicznych działań — zauważa Przemysław Danowski, wiceprezes zarządu Warsaw Equity Group.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane