Czytasz dzięki

Moc obliczeniowa jak elektryczność

opublikowano: 12-07-2020, 22:00

Zwiększa innowacyjność firm i zmniejsza koszty IT. Mimo to polski biznes chmury nie docenia.

Aby oświetlić dom i zasilić wszystkie urządzenia na prąd, nie trzeba budować prywatnej elektrowni. Wystarczy skorzystać z tej, która działa na naszym terenie. Z chmurą obliczeniową jest podobnie — firma może zainwestować w swoją wewnętrzną serwerownię, ale lepiej skorzystać z sieci serwerów ulokowanych w potężnych centrach danych, które usługowo oferują moce obliczeniowe. Technologia ta aż o 82 proc. zwiększa innowacyjność polskich przedsiębiorstw, mimo to częściej jest ona domeną zagranicznych spółek — wynika z raportu Deloitte, ICAN Institute i Google Cloud.

— Do chmury publicznej większe zaufanie mają instytucje z kapitałem międzynarodowym niż te będące całkowicie w polskich rękach — mówi Jakub Garszyński, lider usług cloud w Deloitte.

Cloud computing zwykle przekracza oczekiwania użytkowników. Mimo to zdecydowana większość przedsiębiorstw, które przekonały się do chmury publicznej, trzyma w niej co najwyżej 20 proc. swoich zasobów. 90 proc. spółek identyfikujących się jako liderzy rynku ma już chmurę. Wśród podmiotów aspirujących do tego grona odsetek wynosi tylko 50 proc.

Początkowo klienci oczekują od chmury optymalizacji kosztowej, lecz aspekt ten traci ważność przy kolejnych wdrożeniach. Na pierwszy plan wysuwają się takie czynniki, jak skalowalność, elastyczność i uproszczone zarządzanie środowiskiem IT. Do cloudu zniechęcają jednak regulacje prawne, koszty i obawy o wrażliwe dane.

— 43 proc. firm, które dopiero rozważają wdrożenie chmury, ma wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa — informuje Mariusz Smoliński, dyrektor działu badań i analiz ICAN Institute.

Zdaniem badanych chmura nadaje się przede wszystkim do magazynowania, przetwarzania i analityki danych.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane