Aż 84 proc. członków klastrów w Polsce stanowią firmy, reszta to m.in. uczelnie, samorządy i instytucje otoczenia biznesu. Większość przedsiębiorców uważa, że działając w grupie można osiągnąć znacznie więcej niż w pojedynkę – wynika z najnowszego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Benchmarking klastrów w Polsce”. Ponadto – jak dodają autorzy raportu – klastry pomagają w nawiązaniu współpracy badawczo-rozwojowej pomiędzy przedstawicielami biznesu i nauki, a także są motorem rozwoju innowacji.
Eksperci PARP podkreślają, że w strukturze klastrów dominują mikro i małe firmy. Na liście klastrów z największą liczbą członków znajdują się m.in. Polski Klaster Budowlany (427 podmiotów), Mazowiecki Klaster ICT (418) i Klaster Logistyczno–Transportowy Północ-Południe (235). Jakie branże reprezentują badane organizacje? Są to sektory związane głównie z jakością życia, turystyką, przetwórstwem przemysłowym i transportem (w tym motoryzacją i lotnictwem) oraz ICT. Nie brakuje też klastrów działających w branżach chemicznej, energetycznej oraz automatyzacji i robotyki procesów technologicznych.
Poznaj program 19. edycji “Kongres Public Relations i Komunikacji” >>
Z raportu wynika ponadto, że cyfryzacja i rozbudowane procesy zarządcze to największe atuty działających w Polsce organizacji zrzeszających firmy, instytucje otoczenia biznesu i uczelnie. Ponadto są one bardzo aktywne w takich dziedzinach jak marketing, komunikacja. Mają też spory potencjał związany z ekspansją zagraniczną.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że w działalność ponad 90 proc. klastrów angażują się pracownicy naukowi. To oznacza, że pełnią one istotną rolę w nawiązywaniu współpracy B+R pomiędzy przedsiębiorstwami a naukowcami.
Specjaliści PARP podkreślają również słabe strony klastrów. Zaliczają do nich posiadane przez te organizacje niewystarczające zasoby finansowe i infrastrukturalne. Zdecydowanie lepiej pod tym względem wypadają bardzo duże podmioty. Eksperci zalecają przedstawicielom badanych organizacji, aby zdobywali nowe źródła finansowania projektów i położyli większy nacisk na dopracowywanie strategii rozwoju.