Czytasz dzięki

Motoryzacja nie podoła prawu UE

opublikowano: 10-05-2020, 22:00

Branża obawia się przepisów, które wkrótce mają wejść w życie. Umęczona pandemią może im nie sprostać.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz organizacje motoryzacyjne Czech, Słowacji i Węgier apelują do krajowych rządów, parlamentów i instytucji unijnych o konstruktywne działania przywracające branżę do normalności. W UE przemysł motoryzacyjny odpowiada za 7 proc. PKB i daje zatrudnienieblisko 14 mln osób. Jego siłą napędową są kraje grupy wyszehradzkiej — w sektorze zatrudnionych jest bezpośrednio i pośrednio 1,3 mln osób, a region odpowiada za jedną piątą produkcji pojazdów w UE. Biorąc pod uwagę znaczenie przemysłu motoryzacyjnego dla gospodarek krajów grupy i UE, konieczne są więc zdecydowane działania. Do najbardziej oczekiwanych należą: pomoc w jak najszybszym restarcie rynków wewnętrznych, utrzymaniu dotychczasowego zatrudnienia, niezwłocznym przywróceniu sprawnego transportu części i podzespołów oraz w przemieszczaniuosób — pracowników, menedżerów i ekspertów dojeżdżających do pracy za granicą.

Konieczny jest też przegląd przepisów dotyczących sektora. Szefowie organizacji motoryzacyjnych podkreślają, że aby ograniczyć obciążenia gospodarcze, powinien zostać dokonany przegląd obowiązków i aktów prawnych, które mają wejść w życie w niedalekiej przyszłości.

— Należy dokonać analizy możliwości spełnienia wymogów regulacyjnych, a przyszłe regulacje muszą uwzględniać konsekwencje obecnego kryzysu — mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Szefowie organizacji motoryzacyjnych Polski, Czech, Słowacji i Węgier uważają, że wejscie nowych przepisów w życie powinno zostać przesunięte. Chodzi m.in o harmonogram wdrażania przepisów nakładających nowe obowiązki dla różnych rodzajów pojazdów, w szczególności nowego rozporządzenia homologacyjnego, nowych wymagań dla norm Euro 6/VI, kolejnej generacji tachografów czy radia cyfrowego. Argumentują, że razem z przemysłem stanęły też prace rozwojowe, testy czy homologacje.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane