MŚP chętniej sięgają po leasing

opublikowano: 16-05-2019, 22:00

Nie tylko cena, ale też oferta dopasowana do potrzeb — to najczęściej decyduje o wyborze leasingodawcy przez małe firmy.

51 proc. małych przedsiębiorców korzysta lub korzystało w przeszłości z pożyczek bankowych i kredytów. To dwie najbardziej popularne w tym sektorze formy pozyskania funduszy niezbędnych do prowadzenia działalności — podkreślono w tegorocznym raporcie z drugiej edycji badania „Leasing Index” przeprowadzonego przez Santander Leasing. Leasing okazuje się trzecią najpopularniejszą formą zewnętrznego finansowania inwestycji wśród przedsiębiorców zatrudniających do 49 pracowników. Korzysta z niej 43 proc. małych prywatnych firm. W pierwszym badaniu przeprowadzonym w 2016 r. było to ok. 35 proc.

— To wzrost o 8 proc. Małe i średnie firmy to jednak grupa niezmiernie zróżnicowana. Dlatego, dla poprawnej analizy wyników badania, bardzo ważne było wychwycenie najistotniejszych zmiennych, które warunkują, czy przedsiębiorcy wykorzystują tę formę finansowania swoich inwestycji. Jednym z takich czynników jest wielkość firmy. W przypadku jednoosobowych z leasingu korzystało lub korzysta 37 proc. przedsiębiorców. Dla zatrudniających od dwóch do dziewięciu osób ten wskaźnik to 43 proc., a w przedziale 10-49 aż 46 proc. Na uwagę zasługuje też największa skłonność do rozważenia takiej formy finansowania w ostatniej grupie, czyli 30 proc. wskazań — komentuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający w Santander Leasing.

Z leasingu najczęściej korzystają firmy z branży produkcyjnej (49 proc.) oraz budowlanej (44 proc.). Stosunkowo rzadziej po tę formę finansowania sięgają przedsiębiorcy działający w handlu (39 proc.). Jednocześnie do 26 proc. obecnie z 12 proc. w 2016 r. wzrosła liczba małych przedsiębiorstw, które nie korzystały z leasingu, ale to rozważają. Zmniejszył się natomiast odsetek respondentów całkowicie odrzucających, w przeszłości i przyszłości, możliwość wsparcia z tego źródła — z 52 proc. do 32 proc. Do tej formy finansowania zaczynają przekonywać się przede wszystkim firmy handlowe (29 proc.) oraz produkcyjne (27 proc.), a najrzadziej przedsiębiorcy z branży budowlanej (18).

Według badania Leasing Index z 2016 r. o wyborze leasingodawcy decyduje przede wszystkim cena. Aż 40 proc. respondentów deklarowało, że wybiera najtańszą ofertę. To kryterium jest nadal istotne. Jako najważniejszy czynnik wskazało ją 36 proc. tegorocznych badanych.

Nie bez znaczenia jest to, aby oferta była dopasowana do potrzeb. Szczególnie zwracają na to uwagę potencjalni leasingobiorcy. W tegorocznym badaniu było to ważne dla 40 proc. małych przedsiębiorstw. Dla porównania — w 2016 r. ten wskaźnik wyniósł zaledwie 15 proc.

Według raportu 56 proc. przedsiębiorstw zatrudniających do 49 pracowników chce w tym roku rozwijać działalność. Takie plany ma aż 65 proc. respondentów już korzystających z leasingu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu