MŚP chętniej sięgają po leasing

opublikowano: 16-05-2019, 22:00

Nie tylko cena, ale też oferta dopasowana do potrzeb — to najczęściej decyduje o wyborze leasingodawcy przez małe firmy.

51 proc. małych przedsiębiorców korzysta lub korzystało w przeszłości z pożyczek bankowych i kredytów. To dwie najbardziej popularne w tym sektorze formy pozyskania funduszy niezbędnych do prowadzenia działalności — podkreślono w tegorocznym raporcie z drugiej edycji badania „Leasing Index” przeprowadzonego przez Santander Leasing. Leasing okazuje się trzecią najpopularniejszą formą zewnętrznego finansowania inwestycji wśród przedsiębiorców zatrudniających do 49 pracowników. Korzysta z niej 43 proc. małych prywatnych firm. W pierwszym badaniu przeprowadzonym w 2016 r. było to ok. 35 proc.

— To wzrost o 8 proc. Małe i średnie firmy to jednak grupa niezmiernie zróżnicowana. Dlatego, dla poprawnej analizy wyników badania, bardzo ważne było wychwycenie najistotniejszych zmiennych, które warunkują, czy przedsiębiorcy wykorzystują tę formę finansowania swoich inwestycji. Jednym z takich czynników jest wielkość firmy. W przypadku jednoosobowych z leasingu korzystało lub korzysta 37 proc. przedsiębiorców. Dla zatrudniających od dwóch do dziewięciu osób ten wskaźnik to 43 proc., a w przedziale 10-49 aż 46 proc. Na uwagę zasługuje też największa skłonność do rozważenia takiej formy finansowania w ostatniej grupie, czyli 30 proc. wskazań — komentuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający w Santander Leasing.

Z leasingu najczęściej korzystają firmy z branży produkcyjnej (49 proc.) oraz budowlanej (44 proc.). Stosunkowo rzadziej po tę formę finansowania sięgają przedsiębiorcy działający w handlu (39 proc.). Jednocześnie do 26 proc. obecnie z 12 proc. w 2016 r. wzrosła liczba małych przedsiębiorstw, które nie korzystały z leasingu, ale to rozważają. Zmniejszył się natomiast odsetek respondentów całkowicie odrzucających, w przeszłości i przyszłości, możliwość wsparcia z tego źródła — z 52 proc. do 32 proc. Do tej formy finansowania zaczynają przekonywać się przede wszystkim firmy handlowe (29 proc.) oraz produkcyjne (27 proc.), a najrzadziej przedsiębiorcy z branży budowlanej (18).

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Według badania Leasing Index z 2016 r. o wyborze leasingodawcy decyduje przede wszystkim cena. Aż 40 proc. respondentów deklarowało, że wybiera najtańszą ofertę. To kryterium jest nadal istotne. Jako najważniejszy czynnik wskazało ją 36 proc. tegorocznych badanych.

Nie bez znaczenia jest to, aby oferta była dopasowana do potrzeb. Szczególnie zwracają na to uwagę potencjalni leasingobiorcy. W tegorocznym badaniu było to ważne dla 40 proc. małych przedsiębiorstw. Dla porównania — w 2016 r. ten wskaźnik wyniósł zaledwie 15 proc.

Według raportu 56 proc. przedsiębiorstw zatrudniających do 49 pracowników chce w tym roku rozwijać działalność. Takie plany ma aż 65 proc. respondentów już korzystających z leasingu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane