MŚP napędzają rynek faktoringu

opublikowano: 30-07-2018, 22:00

Branża urosła o 27,5 proc. To w dużej mierze zasługa nowych podmiotów, które skupiają się na obsłudze najmniejszego biznesu.

Rośnie popularność faktoringu. Obroty firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów (PZF) po I półroczu 2018 sięgnęły 109,5 mld zł, aż o 27,5 proc. więcej niż rok temu. Z ich usług korzysta w sumie ponad 15 tys. firm, podczas gdy po sześciu miesiącach 2017 r. było to tylko 8,1 tys. Klienci faktorów wystawili w sumie 6,6 mln faktur, na podstawie których zostało im udzielone finansowanie.

— Zauważalny silny wzrost liczby klientów obsługiwanych przez członków PZF wiąże się m.in. z faktem, że do związku przystępują nowe podmioty, oferujące finansowanie dla mikroprzedsiębiorców — mówi Sebastian Grabek, przewodniczący komitetu wykonawczego PZF.

Zdaniem Piotra Gąsiorowskiego, prezesa spółki eFaktor, znaczenie ma również fakt, że przedsiębiorcy wciąż mają duży problem z zatorami płatniczymi. Ponadto faktoring staje się dla MŚP narzędziem bardziej dostępnym niż kredyty bankowe.

— Jest także coraz bardziej konkurencyjny cenowo — twierdzi Piotr Gąsiorowski. Najczęściej wybieraną przez firmy formą tej usługi jest faktoring pełny. Umożliwia on dostęp do pieniędzy na finansowanie bieżącej działalności i jest połączony z ochroną przed ryzykiem braku zapłaty ze strony kontrahentów za dostarczone towary bądź usługi. Podmioty zrzeszone w PZF przejęły w I półroczu 2018 w jego ramach ponad 54,5 mld zł wierzytelności, co stanowi niemal 50 proc. zarządzanych przez nich obrotów. Kolejne 35 proc. generuje faktoring niepełny. Ok. 15 proc. przypada natomiast na pozostałe formy — faktoring importowy, odwrócony oraz wymagalnościowy.

— Polscy przedsiębiorcy nie sięgają po oferowane przez faktorów usługi tylko po to, aby skorzystać z prostej formy finansowania. Oczekują również ochrony przed ryzykiem braku zapłaty ze strony kontrahentów — podsumowuje Sebastian Grabek.

Najchętniej z faktoringu korzystają przedsiębiorcy produkcyjni i dystrybutorzy. W ich przypadku płynność finansowa ma fundamentalne znaczenie, bo umożliwia utrzymanie pozycji konkurencyjnej.

— Uzyskanie finansowania bieżącej działalności w sytuacji, gdy kontrahenci oczekują coraz dłuższych terminów na zapłacenie faktur, ma dla krajowych producentów i usługodawców podwójną wartość. Oprócz zamiany należności na gotówkę otrzymują też narzędzie niwelujące ryzyko niewypłacalności odbiorców — wyjaśnia Sebastian Grabek. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / MŚP napędzają rynek faktoringu