MŚP podbijają zagraniczne rynki

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2021-09-28 20:00

Polscy przedsiębiorcy, którzy stawiają na ekspansję, najczęściej rozwijają biznes w Niemczech, Czechach, na Ukrainie i w Rosji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Gdzie polscy przedsiębiorcy najczęściej lokują swoje biznesy
  • Jakie sektory reprezentują polskie firmy działające za granicą
  • O czym należy pamiętać przed podjęciem decyzji o prowadzeniu biznesu w innym kraju

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że aż 43 proc. polskich przedsiębiorstw działających poza naszym krajem to mikro i małe firmy. Z roku na rok rośnie liczba przedstawicieli biznesu, którzy otwierają zagraniczne oddziały swoich spółek. Najczęściej robią to w Niemczech, Czechach, na Ukrainie i w Rosji.

Przywilej:
Przywilej:
Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju i technologii, podkreśla, że dzięki obecności naszego kraju w UE polscy przedsiębiorcy korzystają m.in. ze swobodnego przepływu towarów i usług.

– Dzięki obecności naszego kraju w Unii Europejskiej (UE) polscy przedsiębiorcy korzystają ze swobodnego przepływu towarów, usług, kapitału i osób – mówi Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju i technologii.

Według GUS, na koniec 2019 r. najwięcej polskich firm mających oddziały zagraniczne pochodziło z województw: mazowieckiego, śląskiego, małopolskiego i wielkopolskiego. Wiele z nich działa w sektorze przetwórstwa przemysłowego, handlu, branży naprawy samochodów, edukacji i budownictwie.

Każde państwo członkowskie UE ma własne regulacje. Przed podjęciem decyzji o formie prowadzenia biznesu w innym kraju konieczne jest sprawdzenie możliwości, jakie on daje, a także reguł, których przedsiębiorca będzie musiał przestrzegać.

– Na przykład zagraniczna firma, która ma przedstawicielstwo w Polsce, może podjąć jedynie działalność informacyjno-reklamową. Natomiast w ramach oddziału mogłaby prowadzić działalność taką samą, jak w macierzystym kraju – tłumaczy Grzegorz Piechowiak.