MTiGM ma finansowo wesprzeć armatorów

Krzysztof Grzegrzółka
22-08-2001, 00:00

MTiGM ma finansowo wesprzeć armatorów

Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej przygotowuje projekt pomocy dla armatorów. W latach 2003--2004 zostaną zwolnieni z podatku VAT przy zakupie nowych statków w stoczniach polskich. Mają otrzymać także pieniądze z budżetu, co podreperuje ich sytuację finansową.

MTiGM opracowuje program, który ma wspomóc rodzimych armatorów. Zakłada on doraźną pomoc dla przedsiębiorstw żeglugowych. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych pomoc ta nie może przekraczać 100 mln zł. Pogram zostanie uruchomiony w drugim półroczu przyszłego roku, a wydatki są przewidziane w latach 2003- -2004. Armatorzy będą mogli wykorzystać przyznane im pieniądze np. na poprawę bezpieczeństwa żeglugowego, wymianę starych statków i pomoc w utrzymaniu zatrudnienia.

Zasadniczym celem projektu jest jednak stworzenie systemu prawnego, który ułatwi armatorom rozwój.

Degresywna stawka

MTiGM proponuje zastąpienie podatku dochodowego podatkiem tonażowym od nośności netto statku, który będzie miał tzw. stawkę degresywną, czyli im większy tonaż, tym mniejsza stawka. Ma to poprawić konkurencyjność i umożliwić armatorom powrót pod banderę narodową. Obecnie trzy czwarte polskiej floty handlowej pływa pod banderami państw z rajów podatkowych.

Innym pomysłem jest wprowadzenie zerowej stawki VAT na sprzedaż statku przez krajowy przemysł okrętowy dla krajowego armatora. Ten krok ma również spowodować powrót pod polską banderę. Teraz — aby zmniejszyć koszty zakupu statku — armator polski rejestruje spółkę za granicą, np. na wyspach Bahama, Kajmanach lub na Cyprze, i kupuje statek jako eksporter.

Dziesięć lat walki

O zwolnienie z płacenia tego podatku armatorzy i stocznie upominają się od 10 lat. Dotychczas bez skutku. Eksport statków, który stanowi 4 proc. całego polskiego eksportu, nie jest ujęty w oddzielnej pozycji statystycznej. Stąd wartość tej sprzedaży gubi się w ogólnym bilansie państwa.

W ciągu ostatnich 10 lat w Unii Europejskiej wydano 36 aktów prawnych, które dotyczą transportu morskiego, w Polsce — ani jednego. Jednym z instrumentów wspierania tej branży w UE jest właśnie podatek tonażowy, zerowa stawka VAT od zakupu nowych statków przez armatorów krajowych lub jego zwrot przez urząd skarbowy. W państwach UE obowiązuje też instytucja uprzywilejowanej hipoteki morskiej, stosowanej w obrocie międzynarodowym.

Okiem eksperta

Tonaż zacznie wzrastać

Zagrożenia dla polskiego transportu morskiego związane z wejściem Polski do UE wynikają głównie ze skali jego opóźnienia w stosunku do standardów europejskich. Dotyczy to nie tylko stanu majątku trwałego, wielkości kapitałów i pozycji rynkowej, lecz przede wszystkim zarządzania, marketingu i organizacji.

Przygotowujemy program, który zbliży zasady działalności rodzimych armatorów do warunków działalności armatorów w Unii Europejskiej. Jako pierwsi podatek tonażowy wprowadzili Holendrzy. Dzięki temu liczba statków wzrosła tam z 383 do 558. Także my możemy liczyć na to, że dzięki nowym rozwiązaniom polska flota przestanie topnieć, a armatorzy zaczną wracać pod rodzimą banderę.

Andrzej Gdula

dyrektor Departamentu Transportu Morskiego w MTiGM

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Grzegrzółka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / MTiGM ma finansowo wesprzeć armatorów