Na przeciętność szkoda kasy

Przyszłością systemów ERP są mobilność, media społecznościowe i chmura

80 proc. kadry kierowniczej uważa, że systemy ERP są niezbędne dla ich przedsiębiorstw, ale połowa ocenia swoje obecne oprogramowanie tej klasy jako zaledwie wystarczające lub przeciętne — wynika z najnowszego sondażu zrealizowanego w 10 krajach przez firmę badawczą Redshift Research dla Epicor Software Corporation, producenta aplikacji biznesowych. Czy polscy menedżerowie tak samo krytycznie podchodzą do biznesowego softu jak ich koledzy z zagranicy?

NA CZASIE:
Zobacz więcej

NA CZASIE:

Polska nie jest zaściankiem technologicznym. Wszystkie światowe nowości związane z systemami ERP niemal natychmiast trafiają do krajowych przedsiębiorstw — mówi Piotr Krzysztoporski, dyrektor ds. konsultingu w Epicor Software Poland. ARC

Być tam, gdzie klient

35 proc. respondentów na świecie narzeka, że przygotowanie pożądanej informacji w użytkowanym przez nich narzędziu ERP trwa zbyt długo. A 48 proc. chciałoby, aby rozwiązanie oferowało łatwiejszy dostęp do przetworzonych danych w dowolnym czasie, chociażby przez urządzenia mobilne. Tymczasem tylko co czwarty ankietowany może korzystać z sytemu ERP za pomocą smartfonów i tabletów. Czy mobilność wpływa również na oczekiwania polskich menedżerów wobec systemów biznesowych? Piotr Krzysztoporski, dyrektor ds. konsultingu w Epicor Software Poland, nie ma wątpliwości. Jak podkreśla, z powodu coraz większych potrzeb osób pracujących w terenie niezintegrowane z urządzeniami przenośnymi rozwiązania teleinformatyczne są przeżytkiem.

— Weźmy przedstawicieli handlowych, którym zdalny dostęp do firmowego środowiska IT pozwala sprawdzić dane o kliencie, bieżących należnościach, historii zakupów, a także umożliwia złożenie zamówienia na odległość. Inna grupa ceniąca kanał mobile to kierownicy — cieszą się, że aby zapoznać się z ważnymi wynikami lub akceptować zadania podwładnych, nie muszą już się pojawiać w biurze — wskazuje Piotr Krzysztoporski. W „przenośną” wersję systemu ERP zainwestowała m.in. spółka Lakma, zajmująca się produkcją chemii budowlanej, gospodarczej i przemysłowej. Aplikacja o nazwie Comarch ERP Mobile Sprzedaż służy jej 75 handlowcom. Mają dostęp do pełnej oferty towarowej wraz ze zdjęciami i opisami oraz wszystkimi warunkami transakcji, a także wgląd w aktualne stany magazynowe, rozrachunki z kontrahentami i postęp realizacji zamówień. Ta wiedza sprawia, że sprzedawcomłatwiej odpowiadać na indywidualne potrzeby klientów.

— Zaletą naszego system jest elastyczność, co oznacza, że nie narzuca użytkownikom sztywnego schematu postępowania. Aplikacja dostosowuje się do zróżnicowanej pracy przedstawicieli handlowych i doradców technicznych — mówi Joanna Bałut, menedżer produktu Comarch ERP Mobile w Comarchu. Systemy ERP powinny wykorzystywać mechanizmy znane z sieci społecznościowych — twierdzą badani na zlecenie Epicora. Ale tylko co dziesiąty mówi, że stosowane w jego firmie rozwiązanie spełnia ten warunek „w dużym stopniu”. Tymczasem tzw. social media to — z jednej strony — miejsce spotkania firmy z klientami, a z drugiej — ważne źródło informacji o rynku. Na forach internetowych i w serwisach społecznościowych można znaleźć przegląd opinii o firmie, jej produktach i usługach czy reakcjach na kampanie marketingowe. Można się też włączyć w ważne dyskusje — wskazuje dyrektor Krzysztoporski. Chmura obliczeniowa, czyli dostęp do oprogramowania biznesowego przez internet w formie usługi — to kolejna nowość, której oczekują użytkownicy systemów ERP na świecie. 64 proc. respondentów opowiedziało się za wdrożeniem ERP w modelu cloudowym lub hybrydowym (połączenie rozwiązania stacjonarnego, czyli na własnym serwerze, z chmurą). A jak jest w Polsce?

Eksperci zwracają uwagę, że w obawie przed utratą danych krajowe firmy raczej nie palą się do cloud computingu. Ale zmiana nastawienia nastąpi. Zainteresowanie chmurą — przewidują fachowcy — będzie rosło szczególnie w małych firmach, których zwykle nie stać na inwestowanie w infrastrukturę i własne działy IT. Duże przedsiębiorstwa zapewne częściej będą się decydowały na wybór modelu hybrydowego. — Małe i średnie firmy mimo mniejszych budżetów na IT, aby były bardzo konkurencyjne na rynku, muszą wdrażać równie zaawansowane technologicznie rozwiązania ERP jak duże firmy. Dla wielu jedyną na to nadzieją jest informatyka w formie usługi — uważa Robert Skrzypczak, ekspert rozwiązań Microsoft Dynamics ERP w polskim oddziale Microsoftu.

Warunek przetrwania

Jaki główny wniosek płynie z sondażu Redshift Research? Ten mianowicie, że producenci IT muszą się bardziej postarać. Albo dostarczą firmom to, czego one potrzebują, albo wypadną z rynku. Jak w komentarzu do badań zaznaczył John Hiraoka, wiceprezes i główny dyrektor ds. marketingu w firmie Epicor, powszechne narzekanie na produkty teleinformatyczne nie wynika z malkontenctwa menedżerów. Ich niepokój jest w pełni uzasadniony. Przedsiębiorstwa muszą oczekiwać od swoich systemów ERP coraz wyższej wydajności. W przeciwnym razie konkurenci uzyskają nad nimi przewagę.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Na przeciętność szkoda kasy