Na rynku farb nie jest kolorowo

opublikowano: 17-11-2022, 17:54
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Wolumen sprzedaży farb i lakierów w Polsce spadnie w tym roku o kilkanaście, a wartość o kilka procent — szacują szefowie Śnieżki.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się

  • jaki jest udział Śnieżki w polskim rynku farb i emalii
  • jakie znaczenie dla sprzedaży spółki ma rodzimy rynek
  • na co spółka przeznacza większość swoich wydatków inwestycyjnych.

Notowana na warszawskiej giełdzie Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka zwiększyła w tym roku udział w rynku. Nie oznacza to jednak, że jej sprzedaż była wyższa niż rok wcześniej.

— Rynek spadł głębiej pod względem wolumenu i wartości niż nasz wolumen i wartość sprzedaży — wyjaśnia Piotr Mikrut, prezes podkarpackiej spółki.

Ćwiartka rynku:
Ćwiartka rynku:
Kierowana przez Piotra Mikruta Śnieżka szacuje, że jej udział w polskim rynku farb wewnętrznych od stycznia do sierpnia tego roku wyniósł 24 proc., zaś w rynku emalii 29 proc.
Materiał partnera

To, że sytuacja na rynku farb nie jest dobra, widać już gołym okiem. W opinii szefa Śnieżki jest to skutek niekorzystnych czynników makroekonomicznych wpływających na decyzje zakupowe klientów.

— Szacujemy, że wolumenowo cały polski rynek spadnie w tym roku o kilkanaście procent, więc będzie to bardzo duży spadek, natomiast wartościowo poziom będzie prawdopodobnie zbliżony do zeszłorocznego, ewentualnie o kilka procent niższy — mówi Piotr Mikrut.

Na obecną sytuację wszystkich producentów, w tym także Śnieżki, wpływają wysokie ceny surowców, opakowań, logistyki, energii oraz koszty wynikające m.in. z dynamiki wynagrodzeń. W przypadku podkarpackiego przedsiębiorstwa przełożyło się to na niewielki, wynoszący 2,6 proc., wzrost wartości przychodów w okresie pierwszych trzech kwartałów (inflacja na koniec września wyniosła r/r 17,2 proc.) — sięgnął 445,7 mln zł. Wzrost sprzedaży w Polsce, która dla Śnieżki jest najważniejszym rynkiem (68,4 proc. przychodów), był wynikiem przede wszystkim podnoszenia przez nią cen, by nadążały za wzrostem kosztów produkcji.

W okresie styczeń-wrzesień nakłady inwestycyjne całej grupy wyniosły 39,1 mln zł. Były niższe o prawie 55 proc. niż rok wcześniej. Gros wydatków przeznaczyła na budowę centrum logistycznego w Zawadzie nieopodal Dębicy.

Zarząd zapowiedział, że grupa planuje inwestycje w produkcję energii na własne potrzeby na bazie fotowoltaiki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane