Na rynku powiało optymizmem

PIOTR HOFMAN prezes HM Inwest/ADO
opublikowano: 25-03-2014, 00:00

KOMENTARZ

Zarówno dane z analiz, jak i nastroje społeczne w ostatnim czasie pokazują, że na rynku mieszkaniowym w Polsce nastąpiło znaczne ożywienie. Firmy, które zajmują się monitorowaniem zmian na rynku potwierdzają, że sprzedaż mieszkań od IV kwartału 2013 r. wystrzeliła w górę. Według raportu REAS liczba zawartych w tym okresie transakcji w regionach z największym zaludnieniem (Warszawy, Krakowa, Poznania, Trójmiasta i Łodzi) zwiększyła się w porównaniu z III kwartałem 2013 r. o 14 proc. i wyniosła 10,9 tys. mieszkań.

Ruch na rynku można porównywać do rekordowych wyników z 2007 r. Na to samo wskazują nastroje społeczne. Wzrost zainteresowania nowymi mieszkaniami widać na każdym kroku. Niedawno nasza firma prezentowała się na niewielkich, dzielnicowych targach na warszawskiej Pradze. Na wydarzenie przybyły tłumy ludzi zainteresowanych kupnem mieszkania. Widoczne zainteresowanie przekłada się na realne transakcje, których notujemy więcej niż rok temu — firmy deweloperskie informują, ze jest ich 40 proc. więcej. Wszystko to wynika z panującego na rynku optymizmu.

Ludzie zdają sobie sprawę, że kryzys jest już raczej za nami — firmy otrzymują zamówienia, rośnie eksport.

Jest też koniunktura w Niemczech i USA. Polacy powoli przestają bać się bezrobocia, a kiedy można przestać się bać, że straci się pracę, znika też lęk przed ratami kredytu hipotecznego i braku możliwości ich spłaty. Do kupna mieszkania właśnie teraz zachęcają również atrakcyjne ceny. Przez kilka ostatnich lat były one właściwie takie same, a więc się ustabilizowały. Teraz można powiedzieć, że mamy korzystny stosunek ceny do metrażu i kupujący chcą skorzystać z tej sytuacji. Szczególnie, że uważni obserwatorzy mogli już zanotować, że firmy zaczynają powoli podnosić ceny mieszkań wprowadzanych do sprzedaży.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jeszcze jednym czynnikiem wpływającym na popyt mieszkań jest rynek finansowy. Oprocentowanie kredytów zmniejszyło się, co z pewnością zachęca do ich zaciągania. Równocześnie obniżył się poziom oprocentowania lokat. W związku z tym na rynku pojawiła się nowa grupa klientów traktujących zakup mieszkania jako inwestycję i alternatywę dla tradycyjnych form oszczędzania. Inną nową grupą rynkową są ci, którzy chcą przy tej sprzyjającej sytuacji wymienić mieszkanie np. na większe. Ponadto są też ludzie, którzy chcą skorzystać z programu Mieszkanie dla Młodych, który rozpoczął działalność od stycznia 2014 r. Klientów więc na rynku nie brakuje, choć są oni inni niż kilka lat temu. Przede wszystkim stali się bardziej wymagający, szczególnie jeśli chodzi o położenie osiedla. Lokalizacja staje się głównym czynnikiem wyboru mieszkania. Wszystko wskazuje jednak na to, że dla deweloperów nadchodzą dobre czasy. Kryzys uporządkował rynek i pozostali na nim najsilniejsi. Najbliższe lata pomogą im się jeszcze bardziej wzmocnić.

Polacy powoli przestają bać się bezrobocia, a kiedy można przestać się bać, że straci się pracę, znika też lęk przed ratami kredytu hipotecznego i braku możliwości ich spłaty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PIOTR HOFMAN prezes HM Inwest/ADO

Polecane