Na systemie BHP można nieco zaoszczędzić, ale bez przesady

Łukasz Gromkowski, Dorota Kaczyńska
18-03-2003, 00:00

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (SZBHP) jest zwykle trzecim systemem, wdrażanym w przedsiębiorstwie po ISO 9001 i ISO 14001. Standardy ISO 9001, ISO 14001 i systemów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy — europejskiego OHSAS 18001 i krajowego (PN-N) 18001 mają pewne wspólne wymagania. Dlatego wdrożenie systemu zarządzania BHP może być nieco mniej pracochłonne i tańsze.

— Koszt wdrożenia i utrzymania dwóch lub trzech systemów jednocześnie jest tylko nieznacznie wyższy od kosztów pojedynczego systemu — przekonuje Janusz Parol, dyrektor ds. systemów jakości w Tower Automotive Polska.

Nakłady na wdrożenie i utrzymanie SZBHP w firmie to średnio około 30 tys. zł w pierwszym roku działania systemu i około 20 tys. w latach następnych. Składają się na nie m.in. wydatki na szkolenia, ekspertyzy, administrowanie systemem oraz certyfikację.

Wydatki ponoszone przez małe i średnie przedsiębiorstwa na wdrożenie systemu zarządzania można obniżyć dzięki dofinansowaniu np. z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Inną metodą jest wspomniane już zintegrowane wdrażanie systemów, obejmujących zarządzanie jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem i higieną pracy, czyli np. jednoczesne wdrażanie SZJ zgodnego z QS-9000 i VDA 6.1 (systemy jakości dostawców na rynek motoryzacyjny), systemu środowiskowego według PN-EN 14001 oraz SZBHP według OHSAS 18001 i PN-N 18001. Koszty można zredukować również przez zatrudnienie taniego konsultanta lub w ogóle zrezygnować z jego pomocy. Jednak, jak twierdzą niektórzy eksperci, takie działania w końcowym rozliczeniu mogą okazać się bardziej kosztowne niż zatrudnienie zewnętrznego specjalisty.

— Moim zdaniem, od pomocy zewnętrznych konsultantów, skuteczniejsze jest powołanie zespołu wdrożeniowego spośród własnych pracowników. Dzięki temu system będzie narzędziem rozumianym i używanym. Oczywiście w skład takiego zespołu muszą wejść ludzie odpowiednio wyszkoleni — twierdzi Mariusz Bartosiak, specjalista ds. SZJ w Arctic Paper Kostrzyn.

Zmniejszenie nakładów pracy i kosztów przy wdrażaniu SZBHP nie jest jednak proste. Na wdrożeniu SZBHP niekorzystnie mogą się odbić wdrożone wcześniej, a nieskuteczne systemy zarządzania. Jeśli działają one wadliwie, to każdy kolejny system dołączany do nich także przejmie ich wady i nie spełni swojej funkcji.

— Nie można oszczędzać na szkoleniach, ponieważ bez zrozumienia ze strony pracowników, kierownictwa, a zwłaszcza zarządu, każdy kolejny system zarządzania będzie traktowany jak coś narzuconego z zewnątrz — twierdzi Artur Malicki, specjalista ds. zintegrowanych systemów zarządzania J&S ENERGY.

Efekty poniesionych wydatków na wdrożenie i certyfikację SZBHP nie są widoczne od razu. Przez całe miesiące czy nawet lata po wdrożeniu ujawniają się obszary, w których następuje stopniowa poprawa. Nakłady zwracają się w przyszłości nie tylko w postaci realnych dochodów, ale i różnego rodzaju korzyści niematerialnych.

Jeśli firma działa bez problemów, polepsza się jej wizerunek i wzrasta zaufanie klientów. Dbając o zdrowie i bezpieczeństwo swoich pracowników firma wpływa pozytywnie na ich nastawienie do wykonywanych obowiązków. Dobra kondycja organizacji przejawia się m.in. w znacznym ograniczeniu wypadków, chorób zawodowych oraz ograniczeniu przestojów w produkcji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Gromkowski, Dorota Kaczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Na systemie BHP można nieco zaoszczędzić, ale bez przesady