Najbogatsza Polka wierzy w druk

Anna DruśAnna Druś
opublikowano: 2013-08-09 00:00

Był designerski hotel, artystyczne centrum handlowe, czas na bibliofilskie wydawnictwo. Grażyna Kulczyk wchodzi na rynek książek

Spółkę i wydawnictwo Mundin Grażyna Kulczyk stworzyła z młodym artystą Honzą Zamojskim, synem scenarzysty Jana Zamojskiego. Wspólnik pełni też rolę dyrektora artystycznego. Artysta znany jest z nowatorskiego podejścia do projektowania i wydawania książek — był wcześniej właścicielem wydawnictwa Morava, gdzie realizował swoją „pasję do liter”, jak nazywa fascynację poligrafią, ilustracją i drukiem. Teraz będzie ją realizował w spółce z najbogatszą Polką, która w nowym biznesie znalazła kolejne pole realizacji własnej życiowej idei „50-50”, czyli równego łączenia sztuki z innymi dziedzinami życia. Książka jako forma przekazywania treści ma jeszcze wiele lat przed sobą. Mamy nadzieję, że Mundin również — uważają Grażyna Kulczyk i Honza Zamojski. Chcą nawiązywać do tradycji i solidnego rzemiosła poligraficznego, jednocześnie czerpiąc z nowych technologii docierania do czytelników.

— Chcemy również, aby książka na powrót stała się obiektem adoracji. Przedmiotem, z którego można być dumnym — dodają założyciele wydawnictwa Mundin. Plany już starają się przekuwać w konkret, bo wydawnictwo chce jeszcze w tym roku wypuścić w świat trzy pozycje: album z rysunkami Leszka Knaflewskiego, artbook z fotografiami autorstwa Bownika oraz… kryminał amerykańskiego autora Charlesa Willeforda, ilustrowany przez Aleksandrę Niepsuj.

— Będą to książki przygotowane i wydane z największą pieczołowitością. Chcemy, aby same były po części dziełami sztuki — mówi Katarzyna Rosicka, dyrektor zarządzająca wydawnictwa Mundin.

Ich nakłady będą oscylowały w granicach 1-2 tys. szt. i choć nie będą dystrybuowane w masowych księgarniach typu Empik, ich ceny nie powinny odstraszyć zwykłych czytających Polaków.Polaków.

Mundinowi kibicuje konkurencja

Skoro ktoś tak doświadczony w biznesie, jak pani Grażyna Kulczyk, otwiera oficynę, to sytuacja w Polsce zmienia się na lepsze — komentuje Janina Krysiak, prezes wydawnictwa Arkady, które od 57 lat wydaje albumy o sztuce. Przyznaje, że w dobie kryzysu czytelnictwa to rynek szczególnie trudny, ale podobnie jak właścicielka Mundinu wierzy, że „mądra i piękna książka zawsze znajdzie czytelnika”.